HUSKELISTE FOR EN SUNN HVERDAG  – 20 enkle tips

Hei du, i dag er det skolestart og på en måte et skifte mot høst og ny sesong. I hvert fall begynner et nytt skoleår og for mange setter hverdagen inn for fullt.

Vi har en skolestarter i år også, og skal snart pynte oss litt og gå sammen med Didrik og sekken hans, og hilse på rektor, læreren og hele klasse 1 c. Det blir stas og er en stor dag. Lykke til til alle som skal på skolen i dag ♥ Vi føler med dere og sommerfuglene i magen.

Vel, med hverdagen følger en sunn og fornuftig livsstil med mer rutiner, sunne vaner og viktige utskeielser som skal kunne nytes. La oss komme godt i gang denne uken.

Sunn livsstil er så viktig for oss. Og virker positivt på alt fra psykisk til fysisk helse, og fra hverdag til det lange liv.

Derfor er sunn livsstil så viktig! 12 påminnelser

Sunn livsstil handler om alt fra styrketrening, kondisjonstrening, uttøyning, søvn og hvile, til å drikke nok vann og spise sunt, næringsrikt og fargerikt.

MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRNING HER INNEN SØN 23.AUG KL 24.00 OG FÅ DE TO FØRSTE MND GRATIS!!!

Hvordan få til alt dette i løpet av en uke? Kanskje det kan hjelpe med en kortfattet liste med konkrete råd. Det skal du få på bloggen her i dag. Under bildet. Bruk den!

Men husk at alle monner drar.

HUSKELISTE FOR EN SUNN LIVSSTIL OG HVERDAG  – 20 enkle tips

i følgende rekkefølge….

TRENING – MAT – DRIKKE – VITAMINER – SØVN – STRESS

  1. Tren styrke for hele kroppen to til tre økter per uke.
  2. Tren kondisjon 30 minutter hver dag, alternativt 30 minutter rask gange minimum.
  3. Tøy ut musklene rundt hofteledd, skulderledd og ryggsøylen to til tre ganger i uken.
  4. Spis hver tredje-fjerde time. Gjerne 3 hovedmåltider og 2-3 mellommåltider.
  5. Spis frokost hver dag, gjerne så snart dagen har begynt.
  6. Spis fiskepålegg hver dag.
  7. Spis fisk til middag to ganger i uken, én med fet fisk (laks, ørret eller steinbit) og én med mager (torsk, sei eller kolje).
  8. Spis totalt 750 gram frukt og grønt hver dag, med vekt på grønt.
  9. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Spis maks 500 g stekt rødt kjøtt i uken (750 g rå).
  10. Spis tre porsjoner meieriprodukter daglig, velg magre varianter.
  11. Spis gjerne en del egg, både som pålegg og i matlaging generelt. (Norske myndigheter gir ikke noe konkret råd om hvor mange egg man kan eller bør spise i uken.)
  12. Spis grovt brød hver dag gjerne til flere måltider. Det er fint å variére – gjerne med kornblandinger, havregrøt og knekkebrød.
  13. Vektlegg matglede og unn deg det du liker aller best av og til.
  14. Lørdagsgodt har funket for mange.
  15. Drikk gjerne ett glass (maks) juice om dagen, det kan erstatte en av «de fem om dagen».
  16. Drikk ett glass skummet melk pr. dag.
  17. Drikk omtrent 1 ½ liter vann pr. dag.
  18. Ta tran hver dag i vinterhalvåret, en barneskje (5 ml).
  19. Sov mellom seks og ni timer per natt, ettersom hva du trenger. Behovet varierer fra person til person.
  20. Pust med magen, vær sosial, se dagslys og sov nok.

Kilde: Helsedirektoratet og Vektklubb.no

Husk også at hvis du har mye du må forbedre – ta en ting av gangen!

Lykke til og riktig god mandag 🙂

Sporty hilsen Trine

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *