Derfor trenger du pulstrening og god kondisjon

Du har garantert både kjent selv og hørt at det er lurt å trene kondisjon. Gjentatte gode kondisjonsøkter hører hjemme hos alle som ønsker en sunn og aktiv livsstil. Og det er jo på grunn av alt det viktige kondisjon gjør med kroppen og hodet. Og fordi disse effektene kjennes så bra for oss og gir masse gode ringvirkninger i livet og hverdagen, som økt overskudd, bedre søvn, bedre selvtillit, mer pågangsmot osv.

Å trene kondisjon er kort fortalt å bedre oksygenopptaket og hjertets evne til å pumpe ut oksygenrikt blod til kroppen. Det kan gjøres ved kontinuerlig arbeid eller ved intervalltrening av ulike slag.

Ingen pille eller annet kan erstatte kondisjonstrening.

Her får du en enkel forklaring på hvorfor kondisjonstrening er så viktig del av livsstilen og fire gode grunner til å legge inn kondisjonstrening i treningshverdagen din.

4 GODE GRUNNER TIL Å TRENE KONDISJON

1. Få et sterkere hjerte

Det er ved kondisjonstrening, der du utfordrer pulsen eller utholdenheten, at du trener hjertet til å bli fysisk sterkere – kroppens viktigste muskel. Musklene i kroppen trenger oksygen for å holde ut over lengre tid, og det er hjertet og lungene som leverer oksygen ut til musklene i kroppen. Under kondisjonstrening tvinges hjertet og lungene til å jobbe hardere for å klare nettopp denne prosessen.

Å utfordre pulsen og hjertet krever at du utsetter kroppen for nok belastning. Når du oppnår høy puls må hjertet slå fortere for å pumpe ut mer oksygenrikt blod. Og med nok kondisjonstrening over tid vil hjertet etter hvert klare å pumpe ut mer blod per hjerteslag.

2. Øk forbrenningen 

Jo hardere musklene, inkludert hjertemusklen, må jobbe, jo mer energi (kalorier) trenger og forbruker musklene. Det totale forbrenningsnivået avhenger av intensitet (hvor hardt), varighet (hvor lenge du holder på) og hyppighet (hvor ofte du trener). Du kan altså øke forbrenningen på tre ulike måter. Intervalltrening med høy intensitet og puls økter forbrenningen mest per tidsenhet. En lang, rolig økt kan forbrenne like mye, og altså uten at du må gjennom blodslit.

3. Få bedre mental helse

Når du trener kondisjon utvikles de minste blodårene i kroppen og du får bedre blodflyt. I tillegg øker produksjonen av endorfiner (kroppens lykkehormon) når kroppen belastes i mer enn 20 minutter. Med andre ord, kondisjonstrening gir deg mentale gevinster som økt følelse av velvære og lykke. Dette kan igjen bidra til å redusere stress og depresjon.

4. Motstå sykdom og lev lenger

Du oppnår flere leveår ved å være fysisk aktiv. I følge en medisinsk studie fra 2008 – der man analyserte den kombinerte effekten av habil muskelstyrke og god kondisjon/utholdenhet – er dødeligheten blant menn 60 prosent lavere enn dødeligheten i gruppen av utrente menn. Det vil si at de sterkeste deltagerne med best kondisjon hadde hele 60 prosent lavere risiko for kreft og død av ulike årsaker, enn de svakeste. Selv en drøy times treningsøkt i uken forlenger levetiden.

Uansett hva motivasjonen din skulle være la kondisjonstrening være en del av treningsrutinene dine!

Trenger du hjelp til å komme i gang med kondisjonstreningen? Start på ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram! I programmene viser jeg deg hvordan du begynner, og trener opp kondisjonen over tid med tre konkrete økter hver uke. Du finner oversikt ved å klikke på bildet!

Kondisjonstrening er en fast del av hverdagen og feriene når jeg er frisk. Om jeg kan trener jeg gjerne kondisjon hver dag, men da er noen økter innimellom veldig lette og å regnes som restitusjon. JO mer kondisjonstrening, jo viktigere blir variasjon i intensitet, lengde og belastning på kroppen.

Når jeg har god kondisjon kjennes alt mye lettere. Fra morgen til kveld. Det gjør dagene bedre. Og livskvaliteten øker et hakk.

Hvordan kjennes det for deg å ha god kondisjon? Evt dårlig?

Hilsen Trine

Alle foto: Pia Codling

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *