Derfor trenger du styrketrening og muskelstyrke

I en sunn livsstil og en travel hverdag hvor man har lyst til å få plass til både trening, sosialt liv og kvalitetstid med familien ved siden av jobb eller studier, gjelder det å vite hvorfor man gjør det man gjør på trening.

Styrketrening bør gjentas minst to ganger i uken skal man få tilfredsstillende effekt og fremgang på musklestyrken og muskelmassen, og øktene er fort på opp mot en time skal man rekke over hele kroppen inkludert oppvarming. Er det verdt å bruke tid på dette?

Generelt kan man si at muskelstyrkende trening er viktig for alle – uansett hvilket utgangspunkt de har.

Hvorfor?

I idrettssammenheng er det innlysende at muskelstyrke er nødvendig. Avhengig av hvilken type idrett kreves egenskaper som for eksempel eksplosiv muskelstyrke (som i håndball) og utholdende muskelstyrke (som i langrenn). Relevant muskelstyrke øker prestasjonene i en idrett eller aktivitet.

Når det gjelder oss vanlig døende voksne anbefaler helsemyndighetene oss å gjennomføre øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper minst to dager i uken.

For mosjonister er det flere årsaker til at man trenger muskelstyrke:

  • Dagligdagse årsaker: I dagliglivet trenger vi muskelstyrke for å møte utfordringer og krav. For eksempel når du skal bære, skyve eller dra noe tungt, eller holde posisjoner over tid.
  • Mosjons- og treningsmessige årsaker: På alt fra turer i skog og mark, til tøffere fjellturer og ulike treningsformer, vil du vil kjenne at kroppen fungerer bedre om du er sterk. Mestringsfølelse gjør gjerne også noe med selvfølelsen.
  • Vektmessige årsaker: Styrketrening fører til økt muskelmasse, noe som bidrar til økt døgnforbrenning. En kropp med muskler kan derfor bidra positivt med å stabilisere og eventuelt redusere vekten. Den som begynner å trene styrke og øker muskelmassen radig kan dog oppleve en midlertidig vektoppgang fordi muskler veier, men dette pleier å gå seg til og virke positivt på varig sunn kroppsvekt.
  • Psykiske årsaker: Faste styrketreningsøkter gir struktur i hverdagen, store mestringsmuligheter, konkret utvikling, selvtillit og mye glede i tillegg til det fysiske (økt styrke, bedre holdning, økt forbrenning, utsatt aldring osv). Styrketrening regelmessig i en gruppe gir fellesskapsfølelse og man blir sett.
  • Skadeforebyggende årsaker:  En sterk kropp med trent muskulatur er mer stabil. Balansert muskelstyrke gir god holdning og reduserer risikoen for muskel- og skjelettplager. Plager i skuldrer og rygg kan du for eksempel forebygge ved å drive styrketrening kombinert med tøyning. En stabil og sterk kropp er svært viktig for forebygging av skader i alle former for fysisk aktivitet.
  • Helsemessige årsaker: Ved skader og sykdom kan styrke- og utholdenhetstrening være sentralt i rehabiliteringen. Pasienter som raskt bygger opp igjen tapt muskulatur kommer seg ofte fortere og får det bedre.
  • Yrkesmessige årsaker:  En sterk kropp og holdning er viktig i mange yrker, som for eksempel i bygg- og anleggsbransjen, helsesektoren og landbruket. Til og med for kontorrotter er styrketrening betydningsfullt for å unngå belastningsskader knyttet til mye stillesitting og skjevbelastning. Mye pc-bruk krever typisk sterke ryggmuskler – spesielt mellom skulderbladene. Sjekk relevante øvelser for «svai kontorkropper» HER og «lut kontorkropp» HER!

En sterk kropp gir rett og slett mange positive ringvirkninger og styrketrening blir bare viktigere med alderen, fordi muskelmassen naturlig begynner og tape seg etter fylte 45 år.

LES OGSÅ: Styrketrening for nybegynnere og Hvor mye styrke er nok?

Jeg anbefaler altså minst to helkroppsøkter per uke ved siden av kondisjonstrening!

Sjekk mine ulike styrkeprogram her og se om det er noe du vil begynne på

BLI MEDLEM I ONLINE STYRKETRENING MED MEG HER og få to økter servert uke etter uke LIVE…gratis første måneden!

#egenreklame

Lykke til 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *