Hvorfor er sunn livsstil egentlig så viktig? 12 motiverende påminnelser

Hei dere, nå var det lenge siden. Hvordan har du det? Jeg er tilbake fra ferie litt før enn planlagt og ruller i gang på jobb, blogg og ikke minst hverdag og rutiner litt gradvis denne uken. Følg meg på Instagram for daglig inspirasjon; @trinestreningsglede.

MEN…jeg er vel ikke alene om å vende tilbake til hverdagen i løpet av ukene som kommer? Rekk opp hånda den som er klar for en strammere livsstil, mer regelmessige rutiner og mest mulig energi når høstmørket etter hvert setter inn?

Lev på ferieutskeielsene – inn med hverdagsbalansen.

Hvorfor er sunn livsstil egentlig så viktig? Under bildet kommer en fin fin oppsummering, som jeg anbefaler å lese nøye.

Styrketrening gir sterk kropp, økt forbrenning, sterkt hjerte, sterkere lunger, god fordøyelse, bedre balanse og bedre nattesøvn. Fysisk aktivitet og økt puls gir betydelig helsegevinst og bedre form generelt og forebygger ulike livstilssykdommer, blant annet overvekt. Uttøyning opprettholder bevegeligheten og evnen til å utføre normale kroppsfunksjoner som vi trenger i hverdagen og på trening. Mørk sjokolade med over 70 % kakao er bedre enn lys og kan være bra for helsen og spesifikt blodtrykket, åreforkalkninger, diabetes og hjerte- og karsykdommer. Frokost er dagens viktigste måltid ved at den setter forbrenningen i gang og gir energi som vi trenger til dagens aktivitet og gjøremål. Fisk – som inneholder omega-3 fettsyrer og vitamin D, i tillegg til selen, jod og vitamin B12 – trenger vi for å holde hjernen og hjertet sunt. Grønnsaker, belgvekster, frukt og bær er viktige kilder til kostfiber, vitaminer og mineraler, og beskytter mot kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2. Egg er næringstett og inneholder nyttige proteiner og viktige vitaminer. Grove kornprodukter, fullkorn og fibberrike matvarer  reduserer risiko for hjerte- og karsykdommer, type 2 duabetes og kreft i tykk- og endetarm. Melk og meieriprodukter, som er de beste kalsiumkildene, gir oss et sterkt skjelett og bidrar til å overføre signaler i kroppen. Vann erstatter kroppens tap av to og tre liter væske hver dag og er viktig daglig for at kroppen skal oppta og transportere næringsstoffene til cellene. Vann motvirker dessuten sult og tørr hud. Tran inneholder D-vitamin og Omega-3 og er gunstig for hjerte og kretsløp, ledd, hud og benbygning.  Søvn gir kroppen tid til å vedlikeholde immunforsvaret og gjenoppbygge vev og organer og hjernen får hvile. Hvilepuls og god pust gir mindre stress. 

Kilde: Helsedirektoratet og Vektklubb.no

Kanskje er det tid for å restarte litt? Rydde bort noe? Og ta en pause fra ferieutskeielser?

Husk at det føles utrolig bra å leve sunt. Og at det ikke skal så mange dagene til med gode tiltak for å kjenne på fremgangen og go´følelsen. Dessuten er det flere måter å bedre seg på. Man kan gå veldig gradvis frem og bedre en ting av gangen. Eller man kan endre alt litt.

Jeg heier på deg og på hverdagen.

Bli med i Facebook-gruppen her

hvor jeg akkurat har kastet ut treningsutfordringen om å trene tre kondisøkter i uken i hele august og september.

Klikk på bildet for å MELDE DEG INN!

Hvilke punkter i livsstilen nevnt over synes du er aller mest utfordrende?

Snart kommer et nytt innlegg om sunn livsstil – 20 tips til en sunnere hverdag. Følg med og titt innom her da vel.

God uke!

Trine

♥♥♥
MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *