Slik tryller styrketrening med helsen vår

Å bli sprekere, sterkere og strammere er langt i fra de eneste grunnene til å trene styrke i sommer. 

Helsegevinstene og fordelene ved å trene styrke er nemlig mange. Vi gjør trolig alle sammen lurt i å holde musklene trent, enten for å bli kvitt plager eller for å holde dem unna.

Og jo eldre vi blir, jo viktigere fordi muskelmassen da tapes naturlig.

Problemer og plager styrketrening bedrer omhandler muskler og skjelett, diabetes, nakke, bevegelighet, fettprosent,, forbrenning, apetittregulering, samt den mentale og psykiske helsen. 

Les hvordan styrketrening bedrer disse plagene under bildet!

Følg meg på Instagram HER  og få inspirasjon og glimt fra min hverdag på og utenfor trening.

Slik bedrer styrketrening helsen:

  • Apetittregulering: Trolig er det av biologiske årsaker enklere å opprettholde energibalanse når både energiforbruk (ved styrke og kondisjonstrening) og energiinntak (via mat og drikke) er høyt. Dersom man er mindre fysisk aktiv, følger ikke appetittreguleringen med, noe som kan resultere i energioverskudd og helsetruende vektøkning.
  • Muskler og skjelett:  Risikoen for fall, benbrudd og benskjørhet hos reduseres, med sterkere kropp og skjelett.
  • Diabetes: Styrketrening øker insulinfølsomhet, og minker dermed behovet for insulin for å regulere blodsukkeret.
  • Nakkeplager: En sterk kropp avlaster for eks nakken og reduserer anspent og smertefull muskulatur og dermed plager.
  • Bevegeligheten kan øke av styrketrening og ikke reduseres, slik mange tror. God bevegelighet forbygger skjevheter og belastningsskader.
  • Holdning: Styrketrening på rett måte bidrar til balanse i kroppen og forebygger skjevheter og belastningsskader.
  • Fettprosenten kan gå ned ved styrketrening, selv om du ikke går ned i antall kilo.
  • Muskelmasse: Slanking ved diett og økende alder bidrar til tap av muskelmasse. Styrketrening motvirker tapet.
  • Døgnforbrenning: Energiomsetningen -også når du hviler – er høyere i en kropp med mye muskelmasse enn en med mindre. Forbrenningen kan dessuten være høyere i flere timer etter en hard styrkeøkt.
  • Den mentale helsen: Styrketrening kan virke positivt for den psykiske helsen.


Har vi en avtale om å trene styrke fremover. gjennom sommeren, ja livet ut? Litt hver uke.. Uansett hvor og hva vi har av utstyr…?!?

Hilsen Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *