44 km og 44 år i dag – for en dag!!!

HURRA!!! I dag har jeg bursdag. Den ble langt i fra som planlagt. Langt bedre enn håpet. Og rett og slett perfekt. Corona-perfekt!

Etter en nydelig bursdagsmorgen med oppvartning av og kos med gutta, og et minibesøk av snille mamma, tok bursdagen en overraskende vending.

Å se igjen venninnene mine i dag var den beste gaven jeg kunne få. Og de var invitert, noen få. Men så måtte jeg avlyse da jeg begynte å hangle fredag (man skal jo holde seg for seg selv og på den sikre siden sånn som ting er nå.) Trist som faen!

Jeg gråt mine tårer faktisk, så mye hadde jeg gledet meg. Og enda bitrere føltes det da jeg var mye bedre i dag. Men jeg kom over det og drømte om neste mulighet for sammenkomst i det det ringte på døren..og der står alle fire (fem med Aina på FaceTime fra Svalbard) jentene mine med flagg, ballonger, gaver og store glis og synger bursdagssang. Sukk og wow og jippi – jeg ble så glad. Det føltes så riktig. Vi skulle sees igjen nå. Vi rigget plass til alle ute. Bløtkaken til Frode var akkurat ferdig bakt. Og alt var jo kjøpt inn av drikke og stæsj. Og kaffemaskinen kjørtes i gang.

Så det var bare å pakke seg inn i pledd, slå seg ned med avstand og nyte verdens kuleste og godeste venninner…med familien surrende rundt ❤️ Gud som jeg nøt… tusen takk, kjære dere. Det gjorde så godt for coronasjelen og bursdagshjertet.

Vel, å kunne boltre meg fritt i trening i over 13 uker var den nest beste gaven jeg kunne fått, og nest nest best er at enda flere av dere nå blir med å trene tettere med meg i online grupene og har tatt/tar i mot tilbudet om 2 måneders gratis trening innen kl 24.00 i kveld!

MELD DEG PÅ om du ikke har gjort det alt, ved å klikke på dette bildet!!!
ingen bindingstid 

Så trenes vi! 💪🥳🎂🥂☀️👍👏👊💞

Den elleville treningen jeg har nytt lenge nå tok dog en vending litt over midtveis i uke 14 (som frisk). Altså i denne uken som nå har gått. Jeg var så freidig forrige søndag at jeg bestemte meg for å ta denne uken fri fra løpeprogram for å «trene akkurat som jeg ville» og ville løpe 44 km på 7 dager. I snitt 6, 3 km om dagen. Men da fikk jeg fort dask på lanken. Ikke noe «mer vil ha mer» her nei. Hold you´re horses. He he.

Neida, men siden natt til fredag har jeg altså ikke vært så tess i formen. Jeg reagerte raskt med å ta en pause i løpingen (og styrken) for å unngå å bli ordentlig syk og hvilte mye i håp om å komme meg raskt. Jeg måtte innse at delmålet om 44 km innen i dag og innenfor en uke ble vanskelig å nå. Jeg tar de 18 resterende km når jeg er tipp topp. No problem! Sånn er livet.

STYRKEØKT 1: Mandag styrket jeg hele kroppen på 40 minutter med vekter og onlinejentene.

Jeg nådde altså ikke 44 km på en uke.
Men jeg har vært 100 % frisk og jobbdyktig sååå lenge, hele corona-tiden og mer til. Og frem til fredag var treningen like bra som i de foregående ukene. I snitt løp jeg faktisk dessuten mer enn målet om dagen; 6,5 km. Jeg merker dessuten stadig fremgang på styrken; sterkere, strammere, og mindre vondter. Og er jo veldig glad for å ha vært hanglefri, opplagt og treningsdyktig så lenge uansett…

Treningsuken som gikk 

Skal si ukens løpeturer har ført meg til mange ulike omgivelser; nabolaget og nærmiljøet, marka og markastue, skog og sjø…Vakkert, variert, grønt og blomstrende… Motivasjon, treningskvalitet og livsglede!

LØPEØKT 1: En 6 kilometers runde i nærområdet hjemmefra. Mer asfalt enn ønskelig og tidseffentivt.
LØPEØKT 2: 6 kilometer tur retur Øverland/Nygård i Bærumsmarka.
STYRKEØKT 2: Her er jeg etter ukens andre helkroppsøkt på 30 minutter med onlinedeltakerne.
LØPEØKT 3: Onsdag bar det til Bygdøy, inn i skogen og ut til vannet. 6 kilometer der og. Amen 🌊
LØPEØKT 4: Etter friidrett og lek med barna på Nadderud stadion løp jeg hjem med en ekstra sløyfe på ridestier, 8 km på variert underlag.

Fra mandag til og med torsdag gikk treningen fullstendig som planlagt og opplevdes veldig fint selv om løpingen fortsatt føles nokså tungt. I tråd med hovedmålet om generelt sterkere kropp, økt forbrenning, bedre kondis og løpeform så trente jeg helkroppsstyrke som vanlig med onlinejentene mandag og onsdag, kombinert med jogging. I tråd med delmålet jeg satte for uken, om 44 km på en uke og innen i dag, så jogget jeg 6 kilometer ute mandag, tirsdag og onsdag, og 8 kilometer torsdag. Altså 26 km totalt. Fra fredag av valgte jeg å hvile siden jeg hanglet.

Ukens motgang/medgang

Denne uken ble treningen altså ikke helt som planlagt, pga litt helsemessig rusk, men den første delen av uken var til gjengjelde full av helse, form, guts og muligheter jeg grep. Motivasjonen og kroppen ellers har vært god.

Mentalt så ble jeg litt skuffet med en gang, siden jeg for første gang på lenge hadde et konkret delmål for uken knyttet til trening og var veldig gira og motivert for å løpe 44 km inne 44-årsdagen i dag, men jeg kom fort videre i tankerekken. Glem deadline i dag. Så fort jeg er helt fin fortsetter jeg å fullføre mot delmålet. Det blir bare litt utsatt. Ingen krise. Jeg tenkte på hvor bra det har gått, hvor flink jeg har vært til å gripe enhver mulighet og hvor nydelig jeg har hatt det med masse fine økter dag etter dag – slik jeg liker det best. Kanskje har jeg også presset kroppen litt for hardt ut i fra tilstanden, selv om jeg har lyttet og fått positive signaler hele veien.

Take home-message til deg:

  • Lytt til kroppen og juster deg selv om du sterkt ønsker å følge planen.
  • Når ting stopper litt opp ufrivillig, tenk langsiktig. Det viktigste er at du kommer inn på sporet igjen så fort du kan.
  • Når du trener minst 2 helkropps styrkeøkter per uke som vi gjør i online gruppen, og av og til 3, så merker du stor fremgang etter 10-12 uker. Derfor er det så motiverende å etterstrebe denne mengden/antall styrkeøkter. Det må prøves og oppleves! Vet du at du som ny medlem får 2 mnd gratis deltakelse om du melder inn inn innen kl 24.oo i dag 24.mai? MELD DEG INN HER 
  • Å følge ett av disse kondisjonsprogrammene er ekstremt smart, trygt og lystbetont. Du opplever så mye mestring fra start, at du vokser selvtillitsmessig, får troen på egne løpeferdigheter, vil mer og nyter rett og slett. Spør hvis du lurer på hvilket program som er riktig for deg.
  • Alt jeg gjør virker sikkert mye, men cluet er at jeg hele tiden sørger for mestring og gode opplevelser. Det anbefaler jeg deg og!

Min plan i uken som kommer

Se an formen i forhold til hva jeg skal gjøre av bevegelse, aktivitet, trening og anstrengelse, og ta en dag av gangen. Jobben går først!

Gleder meg til å se hva uken bringer og ikke minst året som 44 år. Tror det blir veldig bra!

Og det skjer virkelig noe mellom dere og meg nå. Vanskelig å beskrive, men vi kommer stadig nærmere og i dialog, og treningsfellesskapet blir rikere for hver dag ❤️ Så takknemlig for det og gleder meg til mer.

Hvordan har din treningsuke gått? Har du noen treningsspørsmål før ny uke?

Hilsen Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *