3 innlysende grunner til å trene gjennom sommeren

Aktive somre har jeg fått inn med morsmelken. Jeg så at mamma stupte ut i vannet etter morgenjoggen sin på Tjøme. Og vi svømte mye rundt. Hun lærte oss tidlig å ro hit og dit mens alle andre freste rundt i små motorbåter. Og jeg hadde en pappa som tok oss med på fjellturer, fotballkamper, fisketurer og selv holdt han seg i form med sykling og kanskje jogging og, jeg husker ikke helt, og etter hvert padling.

Trening i ferier og somre er en selvfølge for meg når jeg er frisk. På varme, fine sommerdager er det deilig å starte tidlig med en treningstur og nyte omgivelsene. Jeg elsker å sykle ut til verdens ende å skue utover havet. Eller ta en ettermiddags- kveldstur og nyte solnedgangen. På overskyete dager synes jeg et avbrekk fra latmannslivet med trening midt på dagen er supert. Ellers er jo regnværsdager ypperlig for styrketrening inne på hytta eller stuegulvet. Ikke for det, en styrkeøkt ute i solskinn er heller ikke å forakte. Treningsglede i ferien = økt ferieglede.

Man trenger ikke mer enn et bare gode joggesko egentlig for å få en super, aktiv ferie. I online gruppene ligger det mange forskjellige lagrede effektive styrkeøkter som egner seg ypperlig på reise ved siden av for eks joggeturer og turer; korte, lange, uten utstyr, med strikk osv. Jeg og alle de andre medlemmer kan bare velge og vrakte det som passer der vi er, og enkelt holde i gang. Luksus! På Tjøme-ferie kan jeg ta med litt forskjellig utstyr, men når vi skal til Jotunheimen og Trysil i sommer, der vi bruker kroppen masse og variert, har minst mulig med oss og bruker hvert minutt til fjellomfavnelse, så plukker jeg kanskje noen korte økter med egen kroppsvekt fra onlinegruppen og tar de hvis det passer.. Eller så lar jeg være, tar noen dager pause fra styrketrening. Det er overhode ikke farlig!

Få med deg siste kampanjetilbudet på onlinetrening før sommeren samt oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer ved å følge min Facebook-side her: 

Men når ferien alt i alt er frisk og aktiv så blir også matveien ofte sunnere og maten nytes med en bedre følelse. I tillegg gir treningsøkter gode avbrekk i lange late feriedager og jeg føler jeg ser og opplever mer når jeg jogger og sykler rundt. På toppen av det hele så sover man godt, får masse endorfiner og kjenner overskuddet bygge seg opp. Masse gode sirkler. For meg blir ikke sommeren helt den samme uten å trene. Og believe me, jeg vet nå hvordan treningsløse somre er, og det er ikke bra, men bånn i bøtta…

En ting er at selve ferien og sommeren blir bedre på alle måter hvis jeg kan være aktiv. Men det er bare en av tre innlysende grunner til å trene i ferien. I tillegg kommer verdien av å vedlikeholde den formen man har brukt hele våren på å bygge opp. Hallo!!! Å legge ned tid og innsats og investere i god form før sommeren for så å stoppe opp helt frivillig og få formen redusert igjen, er så bortkastet og meningsløst spør du meg. Jeg kommer til å ta vare på formen bedre enn noen gang i sommer om jeg er frisk av takknemlighet for AT JEG KAN. Eller hur?

Og til slutt så er det jo klart at å komme tilbake på jobb og ta fatt på høsten full av pågangsmot, overskudd, styrke og kondisjon er jo den aller beste følelsen og utrustingen man kan ha når ferien er over. Og det er mye lettere å komme i gang med hverdagestreningen igjen når du har holdt i gang. Dette skjer jo selvfølgelig ikke hvis man ikke holder seg aktiv og i form gjennom sommeren.

Nei, som jeg gleder meg og håper i det lengst på en frisk og aktiv sommer i år. Måtte det bli min tur – ja så lover jeg i så fall å gripe sjansen på best mulig måte. Og det er bare noe jeg gleder meg til, for jeg har hatt mange aktive somre tidligere, og det er fantastisk!!!

Aktive, spreke og treningsrike sommerferier er fantastisk både der og da, og ikke minst etterpå når høstmørket, kaldere dager og hektiske tider kaller. Men sommertrening bør ikke være tavngspreget, føles det sånn så er det mye bedre å spare kruttet til høsten.

Kort oppsummert…

3 gode grunner til å trene gjennom sommeren/ferien:

  1. Vedlikeholde formen du har investert tid og krefter i.
  2. Løfte selve ferieopplevelsen ett hakk.
  3. Vær sprek og rustet for høsten og ta fatt på hverdagstreningen med letthet.

Hva tenker du? Er du innstilt på å trene gjennom sommeren?

Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *