Styrketrening strammer opp!

Styrketrening gir deg definerte muskler og økt hvileforbrenning, også kalt oppstramming. Jo mer muskler du da har på kroppen, jo flere kalorier kan du spise/drikke uten at det nødvendigvis lagrer seg som fett på kroppen. Et fint utgangspunkt i sommerferien?

Hvis du begynner å trene (mer) styrke nå så vil muskelmassen øke og fettmassen reduseres etter en tid, så sant du også spiser sunt og i passelige mengder. Vekten vil ofte stå på stedet hvil (eller øke) når man begynner å trene mer styrke (muskler veier mer enn fett) mens målene/omkretsen inkludert midjemålet vil gå inn. På siket vil vekten også gå ned. Så prøv å vær tålmodig! Jeg kjenner selv på en lurende skuffelse om dagen fordi vekten står stille, selv om jeg vet hvordan dette funker.

Om du kombinerer styrketrening med jevnlig kondisjonstrening og spiser sunt og næringsrikt i passe mengder så vil du kunne opprettholde forbrenningen mens du går gradvis ned i vekt og strammes opp.

Følg meg på Instagram HER  og få inspirasjon og glimt fra min hverdag på og utenfor trening.

Slik trener du mest effektivt

  1. Tren styrke på hele kroppen 2-3 ganger i uken.
  2. Tren flerleddsøvelser.
  3. Prioriter de store muskelgruppene.
  4. Ha 8 til 12 repetisjoner i hver serier, og minst 3 serier.
  5. Med håndvekter har du rikelig variasjons- og progresjonsmuligheter.

Styrketrening har mange effekter ut over å bidra til oppstramming og varig vektreduksjon, som bedre holdning, nyttig hverdagsstyrke, nyttig treningsstyrke, forebygging av belatningsskader og redusert risiko for beinskjørhet, høyt blodtrykk, diabetes og hjerte- og karsykdom, mm.

Regelmessig styrketrening utsetter aldring og gjør deg til en sterkere og smalere utgave av deg selv.

Er du i gang?

Hilsen Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *