Slik blir du kvitt svai korsrygg – 8 tips

En svai, sliten korsrygg er en ganske vanlig problematikk i dagens samfunn. Vanlige årsaker er at man har sittet mye gjennom livet, har stor mage og/eller har båret frem barn. Jo flere av disse faktorene, jo større sannsynlighet…

En stillesittende livsstil fører nemlig gjerne med seg en sliten rygg, svak muskulatur i mage og core, et fremovertiltet bekken, stramme forside lår og hofteleddsbøyere samt svak bakside lår og rumpemuskulatur. Smertene kommer ofte i korsryggen.

Er man inaktiv i tillegg eller aldri trener styrke, så kan korsryggplagene røyne på.

Har du svai rygg? Som jeg prøver å demonstrere på venstre bilde..

I tillegg til å ha en synlig svai holdning i ryggen generelt så kan man merke at man har svai rygg når man trener. Man kan se i speilet at ryggen «henger», eller man kan kjenne at man ikke får rette ut ryggen eller klarer å ha ryggen «klistret» til underlaget/veggen i øvelser.

Heldigvis kan svai rygg motvirkes ved en mer aktiv hverdag, mer bevissthet og ved riktig, variert og bestemt trening. De treffende tipsene får du her. Og bruk dem!

For uansett om du er født med en naturlig svai rygg eller ikke – så bør du ikke slå deg til ro med en svai korsrygg selv om «sprettrumpe» er fint. Hi hi! Derimot kan og bør du da trene bestemte muskelgrupper for å styrke dine svake punkter, tøye stram muskulatur, lære deg ulike teknikker og få en større bevissthet om holdningen.

Selv har jeg slitt mer ryggen i flere omganger opp igjennom og spesielt under og etter svangerskapene. Men etter at jeg selv lærte om styrketrening, anatomi, muskler og plager, satte fokus på en frisk, mindre svai rygg og sterkere mage og setemuskler og begynte å prioritere styrketrening minimum to ganger per uke, har jeg «bank i bordet» ikke hatt en eneste dag med ryggplager. Det har gjort meg enda mer bevisst på problematikken som instruktør også, noe jeg håper og tror alle mine deltakere får nytte av.

En sterk kropp generelt beskytter ryggen og gjør deg rak, sterk, sunn og frisk.

Les mer og få 8 konkrete, relevante treningstips for svai rygg HER

Tar du rådene skal du se du faktisk får gjort noe med svaien, og dermed blir bedre rustet på trening og i hverdagen fremover. Det er nydelig å være frisk og plagefri og kunne trene som man ønsker. Følg meg gjerne i treningshverdagen på Instagram.

Har du normalt svai rygg eller veldig svai rygg?

Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *