Slik gikk det å slutte i VG og samarbeide med United Influencers


De som kjenner meg vet det meget godt. Jeg er ingen gründer-type. Kunne ikke satset på «hva som helst». Jeg hadde min kompetanse, min visjon, mitt brennende engasjement og sult etter å lære og utvikle meg, men jeg hadde ikke nok kompetanse til å drive et firma for meg selv. Jeg hadde heller ikke nettverket som gjør det enklere.

De samme menneskene satte derfor kaffen i halsen da jeg besluttet å spasere ut av VG – mitt «andre barndomshjem» – med sluttpakke i hånda.

Og selv var jeg shaky – men et mentalt skritt foran de rundt meg.

Ting lå nemlig til rette. For det første hadde jeg en god sluttpakke å starte med. For det andre hadde jeg Frode i den andre hånda – med viktig supplerende kompetanse, stort engasjement på mine vegne og solid tro på meg. For det tredje hadde jeg signert samarbeidsavtale med United Influencers (UI) som har den den nødvendige influencer marketingkompetansen og det nettverket som verken sluttpakken, Frode eller jeg besitter.

Alle tre faktorene var nødvendige å ha på plass for at jeg tok sjansen på slutte i VG, hvor jeg hadde jobbet fra jeg var 16 år. Jeg er en trygghetsøkende person!

Lanseringsfest 7.april 2016 med støttende venner og kjæreste.

Det at UI – Nordens ledende influencerbyrå – hadde så klokkeklar tro på meg og ideen min, tok meg inn som UI-profil uten at bloggen i det hele tatt var opprettet og ga meg meget store forventninger til hva jeg kunne oppnå forretningsmessig, var helt avgjørende for at jeg sluttet i verdens beste VG. Så avgjørende at jeg leverte ikke sluttpakke-søknaden fra meg til HR-sjefen i VG før jeg hadde avtalen signert av administrerende direktør i UI. Det var min sikring.

Likevel var det jo ikke noe årslønn som var signert. Og UI visste ikke hva jeg kom til å utrette. Her lå det bare forventninger og åpne muligheter for et fremtidig samarbeid som kunne bære gode frukter for begge parter. Det var ekstremt skummelt og spennende. Mens UI på sikt skulle finne matchende annonsører gikk jeg i gang og fokuserte på det jeg kunne best; skape innhold som andre har glede av.

Jeg elsker å skrive og bruke ord. Jeg elsker å kommunisere, formidle og inspirere. Jeg elsker treningsfeltet og helsearbeid. Jeg liker å bruke det kreative. Lage innhold som andre har glede av. Skape engasjement. Aller best har jeg det på jobb hvis jeg kan kombinere både redaksjonelt, kommersielt og treningsfaglig arbeid, som jeg gjorde i drømmejobben Vektklubb.no i nesten 9 år.

Starten gikk som en drøm. Lansering med full støtte og heiarop rundt meg. Jeg startet rett på et 6 ukers talent-program med Thomas Moen og lærte mye relevant på kort tid. Blogget hver dag fra dag en. Masse uforløst budskap omkring trening slapp ut av meg. Bloggen ble vel tatt i mot blant helsebevisste, treningsinteresserte og kroppspress-mette kvinner. Trines Treningsglede vokste raskt – spesielt på Facebook. Raskere enn UI hadde sett før. Jeg fikk «Årets nykommer»-pris av UI etter ca et år, og fikk et godt håp om å bli satset på videre. Noen kommersielle avtaler kom på plass via UI de første årene. Og etter hvert realiserte jeg etter hvert betalingstjenesten «Trines Treningsglede online styrketrening» selv.

Etter ett år med MYE jobb så det lovende ut, selv om det meste fortsatt handlet om å tenke langsiktig, håpe, tro, gjennomføre, være tålmodig og bygge seg opp et publikum. Da en ung jente i familien spurte om man kunne leve av å blogge var jeg så positiv og forventningsfull og svarte «ja». Og forklarte at det tar tid men at jeg allerede så at det gikk i riktig retning, jeg hadde fortsatt UIs ord i bakhodet om at jeg kunne leve av å være influencer og var optimistisk og motivert.

Men nå angrer jeg på det enkle svaret jeg ga henne da. Jeg burde drøftet det bedre og bredere, mer kritisk, sagt mer om hvor mye jobb som kreves, hvor mye som skal klaffe, hvor mange konkurrenter som dukker opp, hvor mange ulike oppgaver man må «gidde», hvor godt samarbeid som må til i alle ledd…ikke minst.

Etter to år tok jeg, som planlagt, en forretningsmessig fot i bakken med Frode. Hvordan hadde det gått med firmaet så langt? Blir det inntekt av influencer -jobben? Vil jeg kunne leve av det over tid? Skal jeg fortsette? Eller gå tilbake i fast jobb?

På det tidspunktet var konklusjonen; jeg kunne ikke leve av å være influencer i den forstand at jeg ene og alene tjente penger på annonsører i mine kanaler. Langt i fra. Til tross for hvor hardt og mye jeg hadde jobbet og prøvd. Kanskje kunne det gå på lang sikt hvis det bygget seg gradvis opp. Jeg hadde flere oppdrag fra UI det andre enn det første året, men langt i fra nok. Noen små, men ingen store, langsiktige samarbeid gikk i boks, selv om UI prøvde da. Inntekten var både usikker og lav.

Likevel beslutte jeg å fortsette og drive selskapet videre. Hvorfor? Grunnen var inntekten jeg hadde begynt å generere helt selv gjennom å bygge treningskonsepter og selge trening – utetreningsgrupper i marka og online styrketrening. Jobbinvesteringen og inntektene herfra «kjøpte meg tid» med tanke på ikke å gi opp jobblivet som influencer, og ettersom jeg hadde muligheten valgte jeg å fortsette å drive selskapet og håpe på godt samarbeid og gode signaler fra UI.

År nummer to viste seg i etterkant å være det beste inntektsmessig via UI, for år nummer tre ble enda lavere igjen, og året etter der; NULL inntekt ved influencer marketing. Det har ikke lyktes UI å matche Trines Treningsglede med annonsørene slik de så for seg. De siste avtalene har jeg inngått på egenhånd, som er fullt mulig heldigvis. Og hadde jeg brukt mer kapasitet på å selge meg ut, så hadde også inntektene fra kommersielle avtaler økt. Gode, langsiktige samarbeidspartnere er veldig interessant, men jeg prioriterer altså å bygge opp egne treningskonsepter over å gå aktivt ut for å selge meg selv ut til annonsører.

Til tross for null inntekt som «ren» influencer beslutter jeg likevel også etter fire år å fortsette. Hvorfor? Fordi jeg klarer meg bra nok selv og i et tett, profesjonelt, godt og fruktbart samarbeid med min mann. Sammen er vi ambisiøse, dedikerte og seriøse. Jeg kan stole på han. Jeg ser at dette kan bli et levebrød.

Vi sier ikke bare at vi satser på meg, vi gjør det og har god erfaring med det så langt, he he.

Ved å omprioritere tidsbruk og inkludere trener-yrket i influencer-arbeidet får jeg det til. Jeg lever ut drømmen videre, tråkker opp mine stier, fortsetter å bygge opp etter magefølelsen, satser friskt, stoler mer på meg selv, takker dere, påtar meg flere oppgaver ut av kunnskaps- og komfortsonen, utvikler meg og føler meg friere og dermed bedre og mer åpen. Jeg tjener penger som influencer, men det er mer  indirekte.

Det gikk altså ikke som man forespeilet, trodde eller håpet, men det gikk likevel – på en annen måte.
AKKURAT SÅNN ER LIVET!

Mitt viktigste råd til alle grundere – lytt til magefølelsen og tørr å følge den. Og stå på!

I kveld skal det feires med et kalt glass vin Frode. Takk for samarbeidet – sånn skal det gjøres mannen min. Skål!

Tusen takk for følget!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *