Tips til fysisk aktivitet med barna – aldersinndelt


Nå som barn og unge helt og holdent er overlatt til oss foreldre er det greit med en påminnelse om deres behov for fysisk aktivitet i løpet av en dag. Også tenkte jeg det ville være fint å minne og tipse om ulike aktiviteter man kan tilrettelegge for og oppfordre barna til, alt ettersom hvor store og små de er.

Selv om mye kanskje er innlysende for mange, håper jeg likevel flere blir inspirert til mere.

Følg gjerne Trines Treningsglede på Facebook og Instagram 

Først Helsemyndighetenes generelle anbefalinger om fysisk aktivitet for barn og unge; 

De bør være fysisk aktive i minst 60 minutter hver dag. Aktiviteten bør være med moderat eller høy intensitet.

Minst tre ganger i uken bør det legges til rette for aktiviteter med høy intensitet som gir økt muskelstyrke og som styrker skjelettet.

Lek og fysisk aktivitet utover 60 minutter hver dag gir mer robuste og friskere barn.

Stillesitting bør begrenses så mye som mulig, og stykkes opp med mer aktive perioder av lett aktivitet.

Les mer på Helsenorge.no

Ut i fra Helsemyndighetenes aldersinndelte anbefalinger, har jeg laget en justert variant tilpasset situasjonen vi er i nå.

Det meste av idretts- og aktivitetsarealer stenges, men friområder kan jo brukes så lenge man holder avstand til andre og følger rådene om håndhygiene.


Tips til barn 2-5 år

  • Gjør øvelser i hagen eller på gårdsplassen. Tren på balanse og rotasjon.
  • Kast og fange ball, vott, pinne eller annet, for å få kontroll på bevegelser.
  • Vær med på lek med variert fysisk aktivitet, som hinderløype, løpe etter ballen, appelsin-båt stafett, enkel fotball osv.
  • Gå turer i nærmiljøet og i skogen/ved sjøen/på fjellet.
  • Utforsk terreng og underlag ved årstidene nå – med vann, snø, is, mose, røtter, gress, asfalt og strand.
  • La barna hjelpe til i hus og hage; bære ved, sortere sokker/finne to like, kaste søppel, vaske alle håndtak i huset osv.

Tips til barn 6-9 år

Gi barna varierte muligheter og utfordringer for å være i fysisk aktivitet, utfordrende lekemuligheter ute og inne.

  • Lær barnet hvordan være aktiv i trafikken på tur i nærmiljøet.
  • Gå eller sykle til butikken for å handle (ikke hamstre).
  • Bidra til at barna får gå eller sykle daglig, gjerne i følge med voksne.
  • Gå turer i nærmiljøet og i skogen/ved stranden/på fjellet.
  • Legg ut på joggetur sammen og ha morsomme mål på veien. For eks løpe forbi hus til venner man har i nærheten.
  • Utforsk terreng og underlag ved årstiden nå – vann, snø, is, mose, røtter, gress, asfalt og strand.
  • Lek med ball, klatre, hoppe, sykle, ski, enkel orientering, turn-inspirerte bevegelser.
  • Samarbeid om oppgaver i hus og hage; Bære ved, kaste søppel, vaske huset, lage mat, snekre, montere opp hyller, hagemøbler, trampoline eller annet.
  • Ha grenser for hvor mye tid barnet får lov til å bruke foran tv’en eller på å spille dataspill.
  • Gjør yoga sammen.

Tips til barn 10-18 år

På dager uten (gym på) skole og fritidsaktiviteter bør det legges til rette for lek eller annen aktivitet som får opp pulsen.

Ovenfor storebarna som sitter mye stille, for eksempel med skole og lekser, med spill og foran skjerm, bør man være spesielt oppmerksomme på og inspirere til en mer aktive dager.

Hele familien vil ha glede av lek eller tur i nærmiljøet, i skogen/ved stranden/på fjellet.

Her er noen eksempler på ulike aktiviteter for store barn;

  • Gå eller sykle til og fra butikken, 15-30 min.
  • Ta turen ut et kvarters tid 2-3 ganger om dagen, al a friminutt. Hopp tau/klatre, ballspill, lek med puls osv.
  • Trampoline, sykling og andre leker med søsken – 30 min. 
  • Joggetur alene eller med familien, 45 min totalt.
  • Gjør enkle styrkeøvelser med egen kropp sammen. Få tips her; 50 styrkeøvelser uten utstyr
  • Skogstur med familien – 60 min minst.

Dere har helt sikkert slitsomme, hyggelige og morsomme aktiviteter dere kan tilføye? Gjør det gjerne i Facebook-posten, der flest andre kan se det og følge på med sine idéer.

Vi kan trenge innspill, da denne situasjonen kan vare en stund.

Når alle disse konkrete tipsene er «sagt» så tenker jeg at det å komme seg ut (et par timer) hver dag, er det viktigste – ikke hvordan.

I dag tar vi frem syklene og prøver oss opp til Østernvann i finværet. Jeg tipper vi raster litt og at jeg smetter inn en liten løpetur også.

Godt for kropp og topp, enkeltperson og familie.

Tenker på alle sammen, og får veldig vondt av å tenke på de som er rammet hardt av dette, uansett hvordan. Jeg blir også utrolig rørt, takknemlig og imponert over alle som jobber døgnet rundt – i og utenfor helsevesenet.

Hold on – be strong!

Klem Trine ❤️

Følg gjerne Trines Treningsglede påFacebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *