Jeg skulle bli lettere, ikke «fit».

Riktig mål og delmål er så avgjørende for å lykkes. Enten det gjelder mål knyttet til form, vekt eller begge deler. Eller annet såklart. Da jeg endelig gikk ned 10 kilo i høst fikk jeg virkelig kjent på det i praksis!

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

For har du tenkt deg godt om og definert det du virkelig vil og kan (!!!) oppnå, så er du motivert fra start til mål, og det er du jo helt avhengig av hvis veien er krevende og du skal lykkes.

Da jeg satte meg et mål knyttet til livsstilen i høst, så var noe annerledes. Jeg skulle «bare» ned i vekt. Med det mener jeg at jeg aldri tidligere har gått løs på en eneste kilo uten å samtidig skulle vedlikeholde eller bedre den fysiske formen. For jeg har jo alltid trent før, som tannpussen. Men i høst skulle jeg altså (ufrivillig) kun bli lettere, og ikke mer «fit».

Den treningen jeg ble i form til var jeg selvfølgelig glad for, men påvirket ikke prosjektets mål, forventninger eller strategi.

Motivasjonen for vektreduksjonen var først og fremst HELSEMESSIG relatert, og det realistiske var et mål som altså ikke var knyttet til trening og form.

For når du pga helse, sykdom, skade eller annet ikke kan regne med regelmessig trening, så er mål som f.eks bedre form, «fit», strammere, sprekere osv, feil, dårlige og urealistiske mål. Da er det viktig å spesifisere målet veldig nøyaktig, slik at målet og strategien overhode ikke avhenger av trening.

Det handlet heller ikke lenger om å

  • få tilbake normalvekten
  • oppnå trivselsvekt
  • passe inn i garderoben igjen
  • føle meg bedre
  • få tilbake kroppen jeg hadde før fødsler og graviditet
  • Eller liknende.

I situasjonen jeg kom i ser jeg nå at slike mål ble for diffuse å jobbe, for slitsomme følelsesmessig over tid, urealistiske og/eller avhengig av flere andre faktorer enn vektnedgang.

Å BLI LETTERE samt å konkretisere for seg selv hvor mye lettere, var et mye enklere mål å jobbe mot fra start til mål. Og helt relevant og svært motiverende etter at legen satte overvekt, søvnapné, immunforsvar og mine sykdomsrunder i sammenheng. Ikke minst er vektreduksjon svært enkelt å måle rent praktisk. Og deilig mentalt. Det eneste du skal er å gå på badevekten.

Jeg har ikke trengt å tenke, føle, prøve klær, sjekke i speilet eller noe som helst, for å sjekke om jeg er på vei og har grunn til å være fornøyd. Jeg har heller ikke måttet forholde meg til skuffelser over manglende fremgang på trening, midjemål, stram eller slapp hud, muskelmasse eller fettprosent.

Det eneste som har fortalt meg om jeg er på rett vei mot målet mitt er BADEVEKTEN. Utrolig enkelt, klart og greit å forholde seg til.

Ikke minst på mindre gode dager hvor det er lett å blande kortene, for eks etter tre uker syk og inaktiv, hvor du føler på dalende fysisk form igjen, så har det vært så deilig å oppløftende når vekten har bevist og gitt klar beskjed likevel. Du er «on track» – med ditt mål nå.

Når det gjelder vektprosjektet ditt så går det fremover!!!!!

Slik gikk første veldig konkrete delmål for meg. Ikke at det var noe lett å akseptere premissene at trening er utenfor min kontroll. Jeg ville aldri i livet valgt vektreduksjon uten trening frivillig! Det er kjipt rett og slett. Men når ting er som de er, er dette prosjektet realistisk og dermed oppløftende.

TIPS TIL DEG;

For den som kan; kombiner trening og kosthold hvis du skal ned vekt! Om ikke alle synes det er lettere, så er det hyggeligere og gir så gode sirkler. Kan du få med deg endorfiner så ta de!!! Og uansett hva du ønsker å oppnå, hva du kan oppnå og har av muligheter for å nå dette, så vær ekstremt nøye med å definere målet du faktisk skal jobbe for dag etter dag. Er det knyttet til både vekt og trening, så sørg for at du kan måle at du er på rett vei mot begge mål. Mål fremskritt som er 100 % relevante for ditt definerte mål. Da blir det lettere!

Lykke til!

Trine

https://blimedlem.trinestreningsglede.com/styrkegenerell

Ikke medlem av Trines Treningsglede online styrke ennå?

MELD DEG INN HER STRAKS

gratis prøvemåned

#egenreklame

BLI MED PÅ TRENINGSHELGEN PÅ VESTLIA TIL HØSTEN!!! Meld deg på HER nå og sikre deg plass!

Om du vil delta på treningsutfordringer jeg kaster ut til mine følgere gjennom året, så meld deg inn i Facebook-gruppen her!

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *