8 siste mettende, sunne matvarer

Da var det fredag! (Og en måned siden julaften ♥) Hva betyr helg for deg?

Alle helger er jo ikke like – heldigvis. Men det er noen fellestrekk med mange av dem. Og det er knyttet til livsstilen. Det er deilig å sove litt lenger, eller i hvert fall ta det roligere om morgenen. Det er koselig å treffe folk og være mer sosial enn man rekker i ukedagene. Det er digg å ha bedre tid rundt treningsøktene. Og det er velfortjent å kose seg litt ekstra med mat og drikke, etter en uke hvor man har hold seg til en sunn og moderat slags plan.

Mettende mat, som jeg har «forsket» litt på i høst, er ikke uforenelig med matkos. Tvert i mot. Eggerøre og laks gir skikkelig helgfølelse. Ristet rugbrød med avokado og nykvernet pepper til en laaang kopp te likeså. En varm suppe proppet med rotgrønnsaker og røkt kjøttpølse glir rett inn som god søndagsmiddag for store og små.

Fellestrekk og kjennetegn ved matvarene som gir ekstra og langvarig metthetsfølelse er kort og godt:

  • Høyt fiberinnhold
  • Høyt proteininnhold
  • Få kalorier per gram, men ikke alltid

Mer mettende matvarer i kosten bidro til økt mestring og gjennomføring på å holde kaloriinntaket lavt nok over tid da jeg skulle ned 10 kg i vekt i høst, og vekten gikk ned.

Når du må holde deg til et kaloriinntak daglig som du synes er lavt, anbefaler jeg å fylle kosten med slike mettende matvarer.

For noen uker siden ga jeg dere 8 av de nesten 30 varene på listen over matvarer som gir ekstra metthetsfølelse, se listen HER. 

Forrige uke delte jeg 8 mettende matvarer til, se de HER.

Her, i dette innlegget deler jeg de 8 siste matvarene på listen jeg har lært meg.

8 METTENDE, SUNNE MATVARER – HER ER den siste LISTEN

1.RUGBRØD

2.HAVREGRYN

3.MELON

4.SKYR

5.KYLLINGFILET

6.MAGER KESAM

7.BANAN

8.RØTGRØNNSAKER

Spiser du mye av dette? Ble du inspirert til å putte inn mer noe av dette i din ukentlige kost?

Tips ellers for å holde seg mett:

  • Tygge maten grundig.
  • Ikke spis samtidig som du gjør andre ting.
  • Spis jevnlige måltider (hver 3.-4. time).
  • Unngå matvarer som gir mindre metthetsfølelse (som f. eks bakevarer med mye fett og/eller sukker).
  • Unngå kaloritett mat, spesielt med høyt energiinnhold fra karbohydrater og fett.
  • Skill mellom sult og sug. Sultfølelse er kroppens signaler om at den trenger påfyll av energi og næring. Sug, ofte på en spesifikk matvare, betyr at du har helt andre behov som trenger å tilfredsstilles. Stress, nervøsitet eller nedstemthet kan for eksempel føre til sug etter å oppnå en følelse av velbehag og en bedre sinnsstemning.

Kilder: Helsedirektoratet, Vektklubb.no, Grete Roede

Kos deg masse i helgen! Har du treningsplaner? Jeg skulle endelig på dance step igjen i morgen tidlig, men så ble timen avlyst. SKUFFET! Da blir det en lang og god helkropps styrkeøkt hjemme med vektstang ++ i stedet. Ikke dumt det heller, før resten av lørdagen skal nytes med barna og venner. Søndag satser jeg på en ny økt med bakkeintervall like borte i «høgget».

Frisk FREDAGSHILSEN Trine💕

Ikke medlem av Trines Treningsglede online styrke ennå?

MELD DEG INN HER STRAKS

gratis prøvemåned

#egenreklame

HUSK FRISTEN FOR EARLYBIRDPRIS PÅ TRENINGSHELGEN PÅ VESTLIA TIL HØSTEN!!! Meld deg på treningshelg med Trine på Vestlia HER til earlybirdpris innen 1.februar

Om du vil delta på 100-dagers nyttårsutfordringen jeg kaster ut til mine følgere i morgen, kan du melde deg inn i Facebook-gruppen her allerede nå. Mer info kommer.

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *