Tre intervalløkter på tre ulike kondisapparater

Treningen som fikk fart på forbrenningen da jeg gikk ned 10 kilo omsider i høst, var effektive kondisøkter på kondisapparater. Først og fremst tredemølle. Men jeg har alltid likt å flette inn intervall- og høyintensitetsøkter på tredemølle i mitt treningsopplegg. Og i løpet av måneder og år tyr jeg også til ellipsemaskin og romaskin når jeg har skader og trenger forandring i bevegelsene.

Du får tre effektive øktprogram lenger ned; til romaskin, ellipsemaskin og tredemølle!

Kondisjonsapparater bidrar til god effekt, både på kondisjonen og forbrenningen, gir skånsom trening og variasjon i treningshverdagen. Å trene på kondisjonsapparater har mange fordeler. Her er noen av dem.

Gjør helårstrening og vintertrening spesielt enkelt

Fordelen med å trene på kondisjonsapparater er at du har like treningsforhold når enn du trener og evt året rundt. Terskelen for å trene på vinteren kan være lavere for en som velger apparater inne, og du trenger ikke kle på deg masse lag.

Du slipper å tenke på hva du skal gjøre

Hvis du ønsker kan du bare starte maskinen og følge forhåndsprogrammerte treningsprogram, det har de aller fleste romaskiner, ellipsemaskiner og tredemøller. Da er det enkelt å komme i gang, følge maskinen og gjennomføre. Du må bare holde bevegelsene i gang.

Du kan velge fart selv 

Du kan trene i den farten du ønsker, og det er enkelt å holde farten er konstant om du ønsker det. God trening for den som trener mot å holde jevn fart når du skal løpe ute. Å endre fart og trene intervaller på maskin, kan dessuten være meget effektiv trening både for nybegynnere og mer erfarne løpere.

Skånsomt alternativ

Å trene på ellipsemaskin og romaskin er veldig skånsomt for kroppen. Men til og med trening på tredemølle er et skånsomt løpealternativ, fordi båndet på mølla er et relativt skånsomt underlag å løpe på. Du får en viss demping for hvert løpesteg du har. Det er ganske så behagelig å løpe på tredemølle.

Tidseffektivt

Å trene på et kondisjonsapparat er tidseffektivt. Du slipper død-tid som ved for eks at du må stoppe opp og lete etter veien, komme over hindre eller veldig ulendt terreng, takle store bølger, vente på grønt lys osv osv. Du gjør noe hele tiden så sant du ikke stanser apparatet eller programmet. Står apparatet i tillegg i kjelleren, har du et meget tidseffektivt kondis-alternativ.

Effektiv trening

Å trene på kondisapparater er også effektivt med tanke på å komme i god form raskt. Du kan styre motstand/intensiteten akkurat som du vil og enkelt komme høyt opp i puls ved å øke motstand, fart og/eller grad. Det er enkelt å få seg enten en rolig langkjøring, hard intervall eller noe midt i mellom. Du får det du ber om.

3 ØKT-FORSLAG

Her får du forslag til tre økter jeg liker god på hhv romaskin, ellipsemaskin og tredemølle:

INTERVALLØKT PÅ TREDEMØLLE – CA 40-45 MINUTTER

INTERVALLØKT PÅ ELLIPSEMASKIN – CA 40-45 MINUTTER

INTERVALLØKT PÅ ROMASKIN – CA 40-45 MINUTTER

Prøve?

God kondistrening og torsdag!

Trine

Ikke medlem av Trines Treningsglede online styrke ennå?

MELD DEG INN HER STRAKS

gratis prøvemåned

#egenreklame

HUSK FRISTEN FOR EARLYBIRDPRIS PÅ TRENINGSHELGEN PÅ VESTLIA TIL HØSTEN!!! Meld deg på treningshelg med Trine på Vestlia HER til earlybirdpris innen 1.februar

Om du vil delta på 100-dagers nyttårsutfordringen jeg kaster ut til mine følgere i morgen, kan du melde deg inn i Facebook-gruppen her allerede nå. Mer info kommer.

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *