20 styrkeøvelser med håndvekter – god veiledning

Øvelser med egen kroppsvekt er tingen når man ikke har tilgang på treningssenter. Men har du håndvekter/manualer kan du trene enda mer variert, du har tyngre alternativer og gode progresjonsmuligheter – selv hjemme.

Du kommer veldig langt med egen kropp og et lite utvalg håndvekter, det er det utstyret jeg selv satser på hjemme!

Fordelene ved å trene med håndvekter og frivekter er flere enn at du kan trene hele kroppen meget effektivt hjemme. Du har fri bevegelsesbane og fullt bevegelsesutslag, noe som gjør at du også aktiverer flere av de små musklene – som stabiliserer de større musklene. Det gjør treningen og bevegelsene mer allsidige, funksjonelle og overførbare til hverdagen og andre aktiviteter. Samt at du bruker mer energi i økten og øker muskelmassen mer effektivt enn ved for eks apparattrening. Du styrker også i høyere grad koordinasjon og motorikk. 

Når du er utstyrt med håndvekter hjemme er det lett å ta med seg ett sette eller to på hytta og andre ferier.

I dette innlegget får du 20 gode øvelser for hele kroppen med håndvekter! Innlegget vil oppdateres fremover med enda flere øvelser.

Lær, tren og styrk deg opp over tid!

#egenreklame I online styrkegruppene mine bruker vi kun håndvekter. Der er du med på hele styrkeøkter med meg som instruktør, i hovedsak LIVE. Og du slipper å tenke på hvilke øvelser du skal velge og hvordan du skal sette sammen øvelser og program gjennom en lengre treningsperiode. Det gjør jeg for deg. Veldig motiverende! Du kan når som helst hele året

MELDE DEG INN HER:

Slik gjør du ØVELSENE:

  • Hvor ofte? Å gjenta styrketrening 2-3 ganger i uken er det beste for fremgangen, men alt er bedre enn ingen ting, og spesielt i ferietid.
  • Hvor mange øvelser? Å trene hele kroppen (5-6 øvelser) er det beste for generell økt styrke, men alt er bedre enn ingen ting, og du trenger ikke gjøre øvelsene sammenhengende.
  • Hvor mange serier? 3-4
  • Hvor mange repetisjoner? 8-12

Under bildet kan du plukk noen øvelser du får lyst til å prøve! Finn også gode øvelser for bestemte muskler du ønsker å styrke.

HER ER 20 ØVELSER for hele kroppen MED HÅNDVEKTER

  1. Knebøy (RUMPE OG FORSIDE LÅR)
  2. Knebøy, ett og ett ben (RUMPE OG LÅR)
  3. Knebøy, bred posisjon (RUMPE OG LÅR)
  4. Sumoknebøy (RUMPE OG LÅR)
  5. Markløft, strake ben (RUMPE OG BAKSIDE LÅR)
  6. Markløft, bøyde ben (RUMPE OG BAKSIDE LÅR)
  7. Stående foroverbøyd roing med bredt grep (STORE RYGG OG BICEPS)
  8. Stående foroverbøyd vekselvis roing (STORE RYGG, BICEPS OG KJERNE)
  9. Liggende brystpress (BRYST OG TRICEPS)
  10. Stående foroverbøyd sidehev (ØVRE RYGG OG BAKSIDE SKULDER)
  11. Stående sidehev (BEKSIDE OG MIDTRE SKULDER)
  12. Stående skulderpress (MIDTRE SKULDER OG TRICEPS)
  13. Opptrekk til bryst (BAKSIDE OG MIDTRE SKULDER OG BICEPS)
  14. Skuldertrekk (ØVRE SKULDER)
  15. Stående diagonalløft med en arm (BAKRE SKULDER OG ØVRE RYGG)
  16. Fronthev (ØVRE OG FREMRE SKULDER)
  17. Stående tricepspress en arm (TRICEPS)
  18. Bicepscurl (BICEPS)
  19. Bicepscurl en og en arm (BICEPS)
  20. Stående sidebøy (MAGE/KJERNE)

50 gode styrkeøvelser UTEN utstyr finner du i den store oversikten HER

Styrk deg opp – lykke til!

Trine

Ikke medlem av Trines Treningsglede online styrke ennå?

MELD DEG INN HER STRAKS

gratis prøvemåned

#egenreklame

HUSK FRISTEN FOR EARLYBIRDPRIS PÅ TRENINGSHELGEN PÅ VESTLIA TIL HØSTEN!!! Meld deg på treningshelg med Trine på Vestlia HER til earlybirdpris innen 1.februar

Om du vil delta på 100-dagers nyttårsutfordringen jeg kaster ut til mine følgere i morgen, kan du melde deg inn i Facebook-gruppen her allerede nå. Mer info kommer.

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *