Gjorde yoga og gikk ned 10 kg kilo de i samme 14 ukene

14 UKERS YOGAPROSJEKT: Bildene i øverste rad er i høst og det oppe til venstre er ved start i september. Bildet nederst til høyre er nå (januar 2020).

God søndag dere! Har du hatt en fin uke og helg? Torsdag denne uken var jeg tilbake på Yin Yoga etter sykdom og juleferie på fjellet. Det var fantastisk! Og det fine var at jeg forsvant rett inn i boblen fra første sekund, selv etter mange ukers pause.

Uten å prøve gikk jeg så INN i timen at jeg hadde øynene mest lukket og holdte på å sovne tre ganger. Det tar jeg som et tegn på at jeg er veldig villig til å bruke tid på denne typen trening nå og at jeg er innstilt og lysten på yoga selv etter at høstens 15 ukers yoga-prosjekt er gjennomført og avsluttet.

Det er bra, for jeg hadde akkurat bestemt meg for å fortsette med yoga i 2020.

Og først og fremst Yin Yoga.

Hva er Yin Yoga? I Yin yoga er det ingen store bevegelser, økt pustefrekvens, fysisk krevende bevegelser eller økt tempo. Vi gjør rolige bevegelser, sitter stille, ligger og hviler, lukker øynene, fokuserer innover, har dype lange åndedrag og jobber med tilstedeværelsen frigjort fra tankerekker som gå¨r bakover og fremover i tid.

Hvorfor vil jeg fortsette med Yin Yoga?

  1. DET ER BRA FOR MEG: Yin Yoga er treningen som roer ned og over tid bringer det med seg mange helsefordeler som jeg trenger og som du kan lese om her. Livet blir ikke noe mindre hektisk fremover og jeg er ikke ute av helseproblemene ennå. Uansett tenker jeg det er viktig å fortsette med yoga.
  2. JEG LIKER DET: Før timen gleder jeg meg. Jeg har en god opplevelse gjennom økten og føler meg veldig bra etter yin yoga. Man stopper opp og det gir meg en sterk følelse av å ta vare på meg selv i et samfunn som går i racerfart. Det føles som man gir kroppen noe den sårt trenger. Og det er gøy å bli kjent med kroppen på en annen og inadrettet måte.
  3. GIR GODE SIRKLER: Den siste tiden har jeg prøvd å gjøre en del endringer for å hjelpe immunforsvaret/helsen på beina, blant annet knyttet til søvn, hvile, stress, vekt og kosthold. I de samme 14 ukene som jeg gjorde yoga-prosjektet var jeg frisk (rekordlenge), gikk ned 10 kilo og følte meg veldig avslappett. Les hvordan jeg gikk ned 10 kilo HER! Jeg tror det pustemessige og den mentale bevisstheten og tilstedeværelsen man trener på ved yoga gir gode sirkler i livsstilen.
  4. SKAPER GOD BALANSE: Jeg har alltid trent mye, både kondisjon og styrke, men prioritert altfor lite tøyning og bevegelighetstrening de siste årene når tiden har blitt knappere. Det er ikke bra for den som ønsker å leve et harmonisk liv. En balanse er viktig – både for å forebygge skader, få optimal effekt av treningen og ikke minst for å spenne av og la kropp og hode hvile. For å få styrken og kondisen til å blomstre trengs YIN.


Alt som virker positivt tar man med seg videre. Jeg har bare gode erfaringer, opplevelser og resultater knyttet til 14 ukers perioden med to ukentlige yogaøkter.

At jeg tok fatt på dette som et prosjekt, er jeg glad for, for da ble yoga skikkelig testet ut. Hvis ikke ser jeg at det kunne vært vanskelig å begynne med en ny, tidkrevende ting som ikke nødvendigvis er det første du vil når du ikke har det under huden ennå. To økter av 75 minutter i uken er mye tid, og jeg synes det var krevende å få til ved siden av alt annet, til tross for at min hverdag og treningshverdag er fleksibel.

Fremover nå ser jeg det som mer realistisk å planlegge en økt i uken fremover og være fornøyd med det og eventuelt økter jeg får til i tillegg. Jeg vil også se an behov for mer! Og så kan jeg jo eksperimentere litt med yoga hjemme i kortere seanser.

Prioriterer du bevegelighetstrening, yoga, meditasjon eller andre måter å roe ned?

God søndag ♥

Trine

Ikke medlem av Trines Trenignsglede online styrke ennå?

MELD DEG INN HER STRAKS

gratis prøvemåned

#egenreklame

HUSK FRISTEN FOR EARLYBIRDPRIS PÅ TRENINGSHELGEN PÅ VESTLIA TIL HØSTEN!!! Meld deg på treningshelg med Trine på Vestlia HER til earlybirdpris innen 1.februar

Om du vil delta på 100-dagers nyttårsutfordringen jeg kaster ut til mine følgere i morgen, kan du melde deg inn i Facebook-gruppen her allerede nå. Mer info kommer.

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *