Slik legger jeg opp lystbetont vintertrening

For å trene så regelmessig som mulig i friske perioder gjennom den kalde, mørke og glatte årstiden er det best å ha et utvalg av aktiviteter å kunne velge mellom og gyve løs på som det passer best. Da sikrer vi størst treningsglede denne vinteren – som du ikke må finne på å skyfle bort ved å holde deg inne. Det er for vakkert, om ikke akkurat nå så kommer det – bare vent!

Tenk godt gjennom hva som egner seg best for deg denne vinteren. Hva har du mest lyst? Og hva KAN du gjøre? Hva er viktig for deg å få ut av treningen?

Når jeg samler aktuelle aktiviteter så tenker jeg på flere ulike ting;

  • Er jeg frisk over tid, vil jeg være ute.
  • Mølleøkter er fine alternativer hvis det blir for kaldt for min form.
  • Jeg vil trene effektivt og kunne få pulsen godt opp.
  • Høy forbrenning skader aldri for en som skal ned i vekt.
  • Rolig langkjøring må med, men velger god timing.
  • Ulike økter på rundt halvtimen må stå klare.
  • Innetrening skal være et godt og tilgjengelig alternativ.
  • Jeg vil danse etter musikk, rytmer, koreografi og instruktør.
  • Å gjøre fysisk aktivitet med familien er viktig for meg.
  • Jeg vil lære meg en ny vinteraktivitet.
  • Naturen, marka og fjellet skal oppleves i vinterdrakt.

Hva med deg?

Aktivitetene jeg kom frem til har ved seg at de gir:

  • god kondisjonsutbytte
  • høyt energiforbruk
  • stor helsegevinst
  • variert bruk av hele kroppen
  • sterk treningsglede
  • stor koordinasjonsutfordring
  • funksjonell bevegelighet
  • naturopplevelse og gjerne et «turmål»

MINE TOPP 10 VINTERAKTIVITETER I 2020 er følgende:

..i tilfeldig rekkefølge..

  1. LANGRENN
  2. SKØYTER
  3. SLALÅM
  4. SVØMME
  5. DANSEINSPIRERT GRUPPETRENING
  6. LØPE PÅ MØLLE
  7. GÅ RASKE TURER
  8. JOGGE UTE
  9. YOGA
  10. TESTE ULIKE TIMER PÅ SATS

Og vet du hva jeg håper veeldig på i år. Skiturer på fjellet på kvelden i mørket, måneskinn – med både Frode, Magnus og Didrik. Barna fikk nemlig hodelykter av oss til jul i år. Det hadde vært fantastisk.

Hva drømmer du om? Vi har litt vinter igjen gitt.

Snart helg ♥

Trine

1 kommentar

  1. Torunn Høivaag

    Tusen takk for din inspirerende blogg Jeg er selv i en periode med opptrening og rehabilitering etter å vært på felgen i lang pga fibromyalgi. Det er en balansekunst å tilpasse treningen. Selv om jeg får hjelp, er gode rutiner og trening på egenhånd alfa og omega for å bli så frisk jeg kan bli. Jeg finner motivasjon og mange gode tips her på bloggen, som lar seg gjennomføre slik min helse er nå. Tusen takk! ❤

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *