8 mettende, sunne matvarer

Da jeg skulle ned 10 kilo i vekt på drøye 3 måneder med et ufrivillig lavt forbrenningsnivå, måtte jeg holde meg til et veldig lavt kaloriinntak daglig. For å klare det har jeg økt fokuset på ekstra mettende mat.

Jeg skaffet meg kunnskap om hva slags mat som gir ekstra metthetsfølelse og har spist mer av dette.

Fellestrekk og kjennetegn ved matvarene som gir ekstra og langvarig metthetsfølelse er kort og godt:

  • Høyt fiberinnhold
  • Høyt proteininnhold
  • Få kalorier per gram, men ikke alltid

Mer mettende matvarer i kosten har bidratt til økt mestring på å holde kaloriinntaket lavt nok over tid, noe jeg ikke har klart før, som igjen har gitt videre vektnedgang og motivasjon.

I årets julekalender delte jeg en slik matvare hver dag. Nå får du de samlet 8 og 8 over tre uker.

  1. MANDLER

2. EPLER

3 ROSENKÅL

4. GRESK YOGHURT

5. BÆR

6. POTETER

7. EGG

8. TUNFISK

Spiser du mye av dette? Ble du inspirert til å putte inn mer noe av dette i din ukentlige kost?

Tips ellers for å holde seg mett:

  • Tygge maten grundig.
  • Ikke spis samtidig som du gjør andre ting.
  • Spis jevnlige måltider (hver 3.-4. time).
  • Unngå matvarer som gir mindre metthetsfølelse (som f. eks bakevarer med mye fett og/eller sukker).
  • Unngå kaloritett mat, spesielt med høyt energiinnhold fra karbohydrater og fett.
  • Skill mellom sult og sug. Sultfølelse er kroppens signaler om at den trenger påfyll av energi og næring. Sug, ofte på en spesifikk matvare, betyr at du har helt andre behov som trenger å tilfredsstilles. Stress, nervøsitet eller nedstemthet kan for eksempel føre til sug etter å oppnå en følelse av velbehag og en bedre sinnsstemning.

Kilder: Helsedirektoratet, Vektklubb.no, Grete Roede

Ha en sunn og mettende start på året! Og en god første søndag i 2020 ✨

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *