Mat som gir god metthetsfølelse


For meg er det vanskelig å lykkes med vektreduksjon om jeg går rundt sulten. Noe sultfølelse må man tåle å ha, men jeg trenger å føle meg mett på sunn mat, ha energi og være opplagt for å fungere godt og nyte livet jeg ønsker meg, til tross for at jeg begrenser måltidene!

Jeg har høye krav til livet med en aktiv jobb, trening, aktiv fritid og aktiv mammatilværelse, og tilstreber en følelse av velbehag.

Ettersom det også er viktig for meg og helsen min å gå ned i vekt, har jeg derfor blitt mer og mer bevisst på og funnet frem til ulike matvarer som gir god og gjerne ekstra langvarig metthetsfølelse. Det har vært veldig positivt! Mer av slik mat i det daglige kostholdet har vist seg å øke sjansen for at jeg holder meg til det nødvendige lave kaloriinntaket over tid som gir det kaloriunderskuddet jeg må ha for at vekten skal rikke seg.

Det er under 30 mettende (sunne og anbefalte) matvarer jeg har på listen og som jeg har mer av i kostholdet mitt nå. Jeg deler 24 av dem med deg i julekalenderen som åpner på søndag. En ny matvare hver dag. Sammen med trenings-snacks.

Jeg håper du blir inspirert og fristet og ønsker deg en aktiv ventetid med en god metthetsfølelse.

Fellestrekk og kjennetegn ved (de 24) matvarene som gir ekstra og langvarig metthetsfølelse er kort og godt:

  • Høyt fiberinnhold
  • Høyt proteininnhold
  • Få kalorier per gram, men ikke alltid

Tips ellers for å holde seg mett:

  • Tygge maten grundig.
  • Ikke spis samtidig som du gjør andre ting.
  • Spis jevnlige måltider (hver 3.-4. time).
  • Unngå matvarer som gir mindre metthetsfølelse (som f. eks bakevarer med mye fett og/eller sukker).
  • Unngå kaloritett mat, spesielt med høyt energiinnhold fra karbohydrater og fett.
  • Skill mellom sult og sug. Sultfølelse er kroppens signaler om at den trenger påfyll av energi og næring. Sug, ofte på en spesifikk matvare, betyr at du har helt andre behov som trenger å tilfredsstilles. Stress, nervøsitet eller nedstemthet kan for eksempel føre til sug etter å oppnå en følelse av velbehag og en bedre sinnsstemning.

Kilder: Helsedirektoratet, Vektklubb.no, Grete Roede

Håper du gleder deg like mye til julekalenderen og ventetiden som meg – den skal nyyytes.

Fire dager igjen til første luke åpnes.

Klem Trine (kanskje på oppadgående)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *