Topp 10 lystbetonte og effektive kondisjonsaktiviteter i vinter

Alt ettersom hvordan vær, vind, kuldegrader og helse blir denne vinteren, så velger jeg kondisjonsaktivitet. Fra måned til måned, uke til uke, dag til dag.

For å trene så regelmessig som mulig gjennom den kalde, mørke og glatte årstiden er det derfor (som det jo alltid er) best å ha et utvalg av aktiviteter å kunne velge mellom og gyve løs på. Før kulde, glatte og snøfall setter inn er det derfor lurt å være forberedt.

Tenk godt gjennom hva som egner seg best for deg denne vinteren. Hva har du mest lyst? Og hva KAN du gjøre? Hva er viktig for deg å få ut av treningen?

Når jeg samler aktuelle aktiviteter så tenker jeg på flere ulike ting;

  • Er jeg frisk over tid, vil jeg være ute.
  • Jeg vil trene effektivt og kunne få pulsen godt opp.
  • Høy forbrenning skader ikke.
  • Rolig langkjøring må med.
  • Ulike økter på rundt halvtimen må stå klare.
  • Innetrening skal være et godt og tilgjengelig alternativ.
  • Jeg vil danse etter musikk, rytmer, koreografi og instruktør.
  • Å gjøre fysisk aktivitet med familien er viktig for meg.
  • Jeg vil lære meg en ny vinteraktivitet.
  • Naturen, marka og fjellet skal oppleves i vinterdrakt.

Hva med deg?

Aktivitetene jeg kom frem til har ved seg at de gir:

  • god kondisjonsutbytte
  • høyt energiforbruk
  • stor helsegevinst
  • variert bruk av hele kroppen
  • sterk treningsglede
  • stor koordinasjonsutfordring
  • funksjonell bevegelighet

MINE TOPP 10 VINTERAKTIVITETER I 2020 er følgende:

..i tilfeldig rekkefølge..

  1. LANGRENN
  2. SKØYTER
  3. SLALÅM
  4. SVØMME
  5. DANSEINSPIRERT GRUPPETRENING
  6. LØPE PÅ MØLLE
  7. GÅ RASKE TURER
  8. JOGGE UTE
  9. MAGEDANS
  10. TESTE ULIKE TIMER PÅ SATS

Åhhh, begynte å glede meg skikkelig til å få opp pulsen jeg nå. Og lange ut på ski i vakkert vinterlandskap. Knote og kose meg på skøyter med barna. Rase ned alpinbakker. Danse mer. Bli raskere i vannet. Jogge i romjulen med piggsko. Smette inn kjappe økter på mølla mens julekakene står i ovnen. Teste magedans og andre ut-av-komfortsonen treningsformer. Gå raske turer med venninner og gågruppe-damer.

Og vet du hva jeg håper veeldig på i år. Skitur på fjellet på kvelden i mørket, måneskinn – med både Frode, Magnus, Didrik og hodelykter. Det hadde vært fantastisk.

Hva drømmer du om?

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *