Yoga uke 8: SATS vs PURO

God søndag fininger. Vi er godt i gang med november alt. Åtte uker med ukentlig yoga har passert allerede her, og jeg har 16 gode økter i kroppen. Prosjektet er over halvveis og går helt fint – så hva legger jeg i det?

Her får du rapport fra uke 8/15 i mitt yogaprosjekt. De tre første punktene (*) er standard om prosjektet. Og så får du fersk oppdatering om hvordan det går og utvikler seg videre nedover.

*Beskrivelse av Trines yoga-prosjekt

Høsten 2019 er målet å gå på to faste 60-75 minutters yogaøkter ukentlig – med instruktør. Hovedsakelig Yin Yoga og Hatha yoga på Sats. Fra uke til uke vil jeg forsøke å lære av instruktørene og øktene jeg erfarer for å komme videre, utvikle meg og oppnå resultater.

*Mitt mål, mine behov, mitt håp og ønske med prosjektet

  • Målet er en ny personlig prosess – ved å gjennomføre fast yoga over mange uker, minst 15.
  • Et behov jeg har er økt bevissthet om kroppen og pusten og økt fokus på tøyning og avspenning, og jeg vil ha instruktør/hjelp.
  • Håpet er at regelmessig yoga vil gjøre pusten min dypere og bedre, øke sirkulasjonen i kroppen, gjøre meg smidigere, bidra til bedre hverdagsholdning, dempe betennelse- og stressnivået, styrke immunforsvaret og påvirker mine kroniske helseproblemer i luftveiene positivt.
  • Ønsket er dessuten å lære meg en ny aktivitetsform – yoga og å like yoga som en del av treningsopplegget og hverdagen.

*Yogaerfaring fra før

Før dette yogaprosjektet hadde jeg bare litt erfaring med yoga. Et ashtanga kurs med Kristianne Moe for ca 10 år siden, et gravide yoga-kurs med Vibeke Klemetsen i mitt første svangerskap i 2012 og en periode med Yin Yoga på Sats for et par år siden. Jeg har også testet yoga på Puro Yoga.

Uke 8 med yoga – hva skjedde?

Denne uken ble det to yin yoga timer – begge UTEN Suleman. Den ene på SATS med vikar og den andre på PURO YOGA med Kirsten. Jeg fikk lyst til å prøve Yin Yoga i helt andre omgivelser. På et rent yoga-studio, på PURO – som er Oslos eldste ashtanga yogastudio. Går jeg glipp av noe på SATS?

Vikaren på SATS denne gangen var kjempeflink! En forsiktig og ydmyk man, som nok snakket litt lavt for de bakerste, men ellers guidet han oss med stødig hånd gjennom en rolig time med fin stretching. Han virket kunnskapsrik om fysikken og delte flere tips og råd om kroppen/bevegelser. Jeg ble blant annet minnet om hvor hovedpustemuskelen vår sitter, mellom brysthulen og bukhulen, og lærte litt om riktig knestilling i vanlig stående yogaposisjoner. Han hadde ikke like stor fokus og veiledning på pusten som Suleman desverre, men det passet meg egentlig litt fint denne dagen skal jeg innrømme. Det er fortsatt litt «pes» å puste, he he, og jeg var i modus for å bare la den skure å gå litt. Øvelsene var helt andre enn Suleman sine faste, og det frydet med variasjon og en forandring. Alle virket fornøyd med vikaren etter timen!

Timen på Puro hadde en annen innpakning. Jeg går faktisk inn i en gammel leilighet på Frogner, og føler jeg er på vei til en bekjent som har invitert på søndagsyoga. Meget proff sådann! Den samme som sitter bak et lite bord ved inngangen og tar deg i mot, leder timen og springer og låser ytterdøren straks timen er i gang. Det er oss og henne på hele studioet. Her er lysene ekte stearinlys. Det hele føles litt mer intimt, rendyrket og stille. Du slipper brølene fra spinningsalen inn venstre øret og dundrende musikk fra høypulstimen inn høyre øret. Her er det yoga for «alle penga» – dedikasjon!

Veggen er malt med kunst. 

Selve Yin Yoga timen var absolutt til å kjenne igjen, og instruktøren var flink. Timen var enda lenger enn på SATS, hele 90 minutter. Jeg rakk å bli utålmodig midtveis, og tenke dette har jeg ikke tid til. Deretter sank jeg fullstendig inn og ga meg hen til min egen kropp og sjel. Etter å bombarderes med tanker om hva som skal gjøres denne dagen, neste uke, neste måned osv, kom jeg i mål med å tenke «nå skal jeg ikke oppnå noe som helst» før det var for sent. Hun fokuserte mer på pust enn bevegelser, og jeg synes ikke jeg var i en eneste «ytterposisjon» i løpet av alle de minuttene. Samtidig kjente jeg blodet strømme gjennom både ankler, knær, hofter, korsrygg, skuldre og nakke. Så hun visste åpenbart hva hun drev med. Det var deilig og velgjørende, og det beste av alt; Etter en litt luggete morgen hjemme, der du ikke føler du klarer å møte barnas oppmerksomhetsbehov, og heller ikke klarer å skjule det men blir en litt sånn frustrert, irritert og «kjeftete», så kommer jeg hjem nullstilt. Les mer om den umiddelbare effekten under neste punkt.

Var det noe forskjell på yina yoga på PURO og SATS? Og evt hva?

Omgivelsene er forskjellige, og stemningen på PURO strekker seg ut over klassen og yogarommet. Ellers må jeg si at jeg blir trukket kjapt inn i en annen verden begge steder, i hvert fall når Suleman er på plass på SATS.

Konklusjon uke 8 – hva oppnådde jeg?

  • Gjennomføringen er fortsatt på topp – 16/16 økter på 8 uker, jeg har fordundre meg ikke en eneste drop-out. Jeg fikk stjerne i boken av meg selv igjen. Juhuuu!
  • Selv om jeg helst vil på Sulemans timer hele tiden er det verdifullt å prøve ut forskjellige, for man lærer gjerne litt forskjellig av ulike personer. Og kanskje det forebygger at man «sovner» i visse spor og holder en skjerpet.
  • Kropp og ledd føles fortsatt stive og den siste uken har jeg fått litt tilbakefall med hælbetennelse desverre. Da føles det ekstra bra at jeg er så godt i gang med yoga, som er positivt for hele kroppen og gir gode sirkler i hele kroppen.
  • Holdningen er bedre, men jeg kunne trenge og ønske at vi gjorde noe mer øvelser som åpner brystregionen på de faste timene hos Suleman. Jeg får ta tak selv!
  • Kroppskontroll har vært litt på stedet hvil denne uken.
  • Jeg er fortsatt frisk etter 9 uker, fantastisk. Da har uansett kroppen og immunforsvaret fått lov til å bygge seg opp lengre enn vanlig. Veldig bra.
  • Nå som jeg jobber med kroppsbevisstheten og holder god kontakt med kroppen, responderte jeg nokså raskt da hælen begynte å murre. Jeg må sette en del ting på pause, det som belaster foten, og håpe på rask heling.
  • Å puste er fortsatt «pes». Med det mener jeg at det er fristende å ta snarveien og puste overflatisk. Ikke tenke så mye på det, og la det skure og gå, spesielt hvis det kommer økt motstand (smerte, oppmerksomhetstyver, tidsnød osv). Hvis jeg ikke jobber konsentrert med pusten, så blir den ikke like dyp, jevn og god pust.
  • Mentalt fikk jeg en umiddelbar kjempeeffekt på Puro. Etter et litt kaotisk hode og luggete morgen faller jeg «på plass», er mer fokusert og føler mer overskudd og oversikt. Jeg tuller ikke nå! Resten av lørdagen ble bra og vi kom på bølgelengde hjemme og fikk en arbeidssom, koselig og kjærlig dag videre. Harmoni innvendig – harmoni rundt.

Læring til neste gang

Sett pusten på «dagsorden». Ikke la noe hindre den gode pusten neste gang. Verken vikaren, ambisjonene, utålmodigheten eller overdrivelser. Ta nok et steg tilbake! Og pust. Dypt inn og langt ut. Fyll innsiden med frisk luft 1-2-3-4-5 og tøm kroppen for gammel luft, flyt dypere inn i posisjonen og gi slipp 1-2-3-4-5-6.

Nye tanker som oppstod

Vikaren på SATS sa noe motiverende som fikk meg til å tenke litt nytt på bevegeligheten og tøyning. Han sa at «For deg som er veldig myk er det litt vanskeligere enn for deg som er stiv. Du må jobbe mer for å komme dypt nok inn i stillingen. For deg som er stiv er det lettere å tøye». Ny måte å se det på gitt. Jeg har tenkt at det er for oss stive at bevegelighetstrening er hardest. Men vi kan egentlig bare prøv oss forsiktig inn i stillingen, bli der og være tålmodig. Whææ.

Takk for at du leste💖

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *