Yoga uke 7: Inspirerer til endring

Hei fine leser, tenk at du er her, det betyr mye for meg. I dag er det søndag og tid for en oppdatering om yoga-prosjektet. Jeg håper det gir deg verdi å lese dette, uavhengig om du gjør yoga selv nå eller ei. Jeg tror prosessen jeg deler kan inspirere alle til små, nedstressende og sunne justeringer i hverdagen.

To ukentlige yoga-økter gjør mye for meg, som du kan lese om nedover. Målsettingen min med yoga-prosjektet går også ut over de fire yoga-veggene. Men jeg sitter allerede igjen med et enda sterkere ønske og mer vilje til å overføre mentaliteten og deler av atferden i yogatimen til hverdagen og selve livet.

Her får du rapport fra uke 7/15 i mitt yogaprosjekt. De tre første punktene (*) er standard om prosjektet. Og så får du fersk oppdatering om hvordan det går og utvikler seg videre nedover.

*Beskrivelse av Trines yoga-prosjekt

Høsten 2019 er målet å gå på to faste 60-75 minutters yogaøkter ukentlig – med instruktør. Hovedsakelig Yin Yoga og Hatha yoga på Sats. Fra uke til uke vil jeg forsøke å lære av instruktørene og øktene jeg erfarer for å komme videre, utvikle meg og oppnå resultater.

*Mitt mål, mine behov, mitt håp og ønske med prosjektet

  • Målet er en ny prosess – å gjennomføre fast yoga over mange uker, minst 15.
  • Et behov jeg har er økt bevissthet om kroppen og pusten og økt fokus på tøyning og avspenning, og jeg vil ha instruktør/hjelp.
  • Håpet er at regelmessig yoga vil gjøre pusten min dypere og bedre, øke sirkulasjonen i kroppen, gjøre meg smidigere, bidra til bedre hverdagsholdning, dempe betennelse- og stressnivået, styrke immunforsvaret og påvirker mine kroniske helseproblemer i luftveiene positivt.
  • Ønsket er dessuten å lære meg yoga og å like yoga som en del av treningsopplegget og hverdagen.

*Yogaerfaring fra før

Før dette yogaprosjektet hadde jeg bare litt erfaring med yoga. Et ashtanga kurs med Kristianne Moe for ca 10 år siden, et gravide yoga-kurs med Vibeke Klemetsen i mitt første svangerskap i 2012 og en periode med Yin Yoga på Sats for et par år siden.

Uke 7 med yoga – hva skjedde?

Denne uken ble det både Hatha Yoga og Yin Yoga på Sats Sjølyst og jeg har fått spørsmål om hvordan jeg får plass på timene ettersom de fort blir fulle og har lange ventelister. Jeg får ingen spesialbehandling, så det er sagt. He he. Men jeg ER tidlig ute med å booke populære gruppetimer jeg liker i SATS-appen- så fort det går an! Og så avbooker jeg heller hvis jeg ikke kan. Det funker utmerket.

Hatha yoga er mer aktiv og innebærer mer mobilitetstrening, og jeg opplever å bli satt litt tilbake med pusten, da det er mer krevende å holde den gående når det skjer mer med kroppen. Aha!!! Det er jo hele poenget, det er det jeg skal lære meg – å koordinere pust og bevegelser, på matten og i hverdagen. Så denne utfordringen må jeg stå i og ikke løpe fra.

Yin Yoga er jo av samme grunn et enklere sted å begynne å få tak på god pust, og jeg mestrer mer (og mer). Denne timen føles bare så utrolig riktig sammen med kondisjons- og styrketrening. Samlende for hodet og bevisstheten og oppløsende og avspennende for den stive kroppen. Love it!

Denne uken har jeg ønsket stadig mer sunn og riktig mat inn i kroppen og er oppriktig interessert i å få i meg det som lurt for meg (og min refluks) nå og ikke så fokusert på men avslappet til det jeg må kutte ut/ned på. Det er en god følelse!

Yoga timene gir gode sirkler generelt og jeg søker mot en god balanse i alt. Aktivitet – hvile – søvn – ro – næring – vann. Lytter bedre, justerer og prøver nye måter å gjøre ting på.

Yin=rolig, terapeutisk, avspennende bevegelighet.

Konklusjon uke 7 – hva oppnådde jeg?

  • Gjennomføringen er fortsatt på topp – 14/14 økter på 7 uker, jeg har fordundre meg ikke en eneste drop-out. Jeg fikk stjerne i boken av meg selv igjen. Juhuuu!
  • Sulemans verbale og fysiske instruksjon lærer jeg mye av. Bevisstheten om kroppen øker, også utenom treningene. Pustingen blir stadig bedre, men glemmes litt så fort jeg går ut av døren på SATS. Men det kan jo være den flyter bedre ubevisst for det. Den oppleves i hvert fall ikke som kort og grunn som den var på sensommeren.
  • Kropp og ledd føles myke og ledige i timene og dagene etter yoga. Men så stivner jeg til igjen. Og føler like stort behov for en ny gjennomkjøring. Så vi har en vei å gå ja, både i yoga og hverdagen.
  • Holdningen har blitt rakere ser jeg, kroppen kjennes også mer balansert og jeg ingen muskelplager om dagen. Her spiller den friske perioden jeg har bak meg på 8 uker selvsagt inn, men økt fysisk variert aktivitet generelt. Jeg har fått sjansen til å øke mengden smart styrketrening over tid, som sammen med yoga er gull for holdningen. Digg! Jeg merker noe bedre kroppskontroll under timen også, forresten også på dancestep.
  • Immunforsvaret later til å bygge seg sakte opp endelig. Jeg gjør mange tiltak for det, og yoga er ett av tiltakene.
  • I yin yoga så føler jeg at det jeg lærer mest om er pusten og det å roe ned, stresse ned uavhengig av omgivelsene og bevegelsene. Det å være til stede i egen kropp og eget sinn her og nå. Og jeg trener bevegelighet. I Hatha yoga lærer jeg enkle yoga-posisjoner, utfordrer spesielt balansen og kroppskontrollen og bruker mer styrke.
  • Jeg blir bedre kjent med kroppen, får tettere kontakt og bli en bedre lytter.

Læring til neste gang

Ikke utsett alt til neste yoga-time. Tenk gjennom hvilke situasjoner i livet og hverdagen hvor jeg ofte er bevisst hvordan jeg beveger meg og puster, og i hvilke settinger dette typisk glipper. Hva kan jeg gjør for å gå mer bevisst inn i de ubevisste mønstrene som skaper dårlig kroppsholdning og kort eller manglende pust? Kan det hjelpe med noen ritualer i starten? På morgenen? Før jeg starter opp bilen? Før jeg skrur på PC´n? Før jeg skal holde foredrag? Osv.

Nye tanker som oppstod

Jeg er på rett vei og blir fornøyd av å gjøre denne innsatsen for meg selv. Det å puste skikkelig ned i magen igjen gjør at jeg kommer bedre i kontakt med min egen kropp. Magen har vært litt «fjern», nesten siden første keisersnitt vil jeg påstå. Nå «masseres alt» innvendig jevnlig, det har jeg tro på at skal hjelpe hele kroppen og systemet mitt til å fungere bedre. Å øke kroppsbevisstheten og fokuset på å ta godt vare på seg selv, gjør noe med meg ellers og. Jeg tenker ikke bare oftere over at jeg burde bry meg om meg selv, men på hvordan? Kanskje ikke belønning man er vant til å gi seg selv er det beste man gjør for seg selv – egentlig? Jeg blir inspirert til å tenke annerledes på hva som faktisk er den aller beste #selfcare. High five Trine!

Takk for at du leste💖

Trine

2 kommentarer

  1. Bente karin

    Det er så inspirerende å lese de tankene du gjør deg i forhold til helse, trening , spesielt yoga og mål. De er så jordnære. Vi har mye å lære av deg. Takk. Hilsen Bente Karin

    1. Trines Treningsglede

      Så hyggelig å høre, takk for tilbakemelding! God trening videre 🙂 Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *