Mitt «Refluks-kosthold» nå

Ved gastroskopi fikk jeg for nesten tre uker siden diagnosen Reflukssykdom. Det «make sense»! Professor Jan Gunnar Hatlebakk ved Universitetet i Bergen kaller dette en folkesykdom, i denne artikkelen fra 2016. Undersøkelser tyder på at hele 17 prosent av befolkningen i Norge lider av Reflukssykdom. Da tenker jeg at sjansen for at en del av mine følgere har hatt det, har det eller kommer til å få det er stor, og det er fint å skive om det.

Etter lengre tids utredning for kroniske luftveisinfeksjoner, redusert søvnkvalitet og lavt immunforsvar, ble jeg henvist til gastrospesialist og undersøkt i spiserøret, magesekken, og tolvfingertarmen pga symptomer som halsbrann, sure oppstøt, sårhet i brystet, hosting og harking og irriterte slimhinner og øre-nese-hals legens mistanke om syre.

Det var ved hjelp av den bøyelige slangen med kamera som ble ført ned spiserøret at gastrolegen kunne konstatere Reflukssyksom – altså en av de hyppigste plagene i fordøyelseskanalen.

Magen vår tåler syre, og syren kommer opp i spiserøret på oss alle, det er helt normalt. Men når lukkemuskel nederst på spiserøret er svekket eller når presset fra magen blir stort som ved overvekt eller graviditet, siver surt innhold fra magen opp og tilbake opp i spiserøret og mengden syre blir for stor eller eksponeringen for hyppig, og det gir sykdom. Spiserøret tåler ikke denne syren slik som magen gjør.

Å få denne diagnosen var både oppklarende, positivt og tilretteleggende!

Oppklarende fordi jeg nå skjønner hvorfor jeg har følt meg «så lenge syk» hver bidige luftveisinfeksjon. Reflukssykdom har forlenget mine opplevde sykdomsperioder og jeg ser nå et skille mellom når jeg har vært syk med halsbetennelse, ørebetennelse, bihulebetennelse og lungebetennelse OG når jeg det «bare» har vært reflukssymptomer igjen. Nå skjønner jeg hvorfor jeg har vært «konstant» sår i halsen og irritert i slimhinnene. Denne diagnosen forklarer derimot ingen ting om hvorfor immunforsvaret mitt bruker så ufattelig lang tid på å komme til normalt nivå igjen.

Positivt av mange grunner. For det første er det godt å få kunnskap om hva som feiler enn og samtidig få vite at det er konkret og begrenset samt få utelukket andre og mer alvorlige sykdommer i spiserør, magesekk og tolvfingertarm. For det andre gir det grunnlag for relevant behandling. For det tredje sier det meg noe om at jeg har vært mindre syk (øre-nese-hals), altså færre døgn totalt gjennom året, enn jeg har trodd. Mange av dagene hvor jeg har trodd at jeg hangler etter eller brygger på pga symptomer i øvre luftveier, kan nå i etterkant skrives av under refluks. Jeg tolker det derfor slik at jeg har kommet lengre helsemessig enn jeg har trodd.

Tilretteleggende fordi med diagnosen Reflukssykdom så er det grunnlag for begynne med både medisin og kost- og livsstilstiltak som vil lindre symptomene. Konkrete tiltak for meg nå, love it!

For de fleste som rammes av reflukssykdom, begrenser konsekvensene seg til ubehag og redusert livskvalitet. Jeg stiller høye krav til livskvalitet, så jeg slår meg ikke til ro med dette. For noen kan dessuten følgene bli katastrofale, noe man selvsagt vil forebygge. Slimhinnene kan skades. Det kan oppstå sår og arr. I ett av ti tilfeller kan cellene i spiserøret endre seg, noe som på sikt kan gi en mangedobling av risikoen for alvorlig kreft i spiserøret. Varsko!

Ved siden av syrenøytraliserende medisin i en måned, lavt stressnivå samt å ligge med hodet høyt om natten, er det spesielt kostholdet jeg kan gjøre noe med, i hvert fall på noen området.

Mitt kosthold fra før er sunt, variert og avslappet, og i tråd med både Helsedirektoratet og dette mottoet;

Du kan spise alt med ikke alltid!

Ut i fra dietten jeg har fått fra legen, skal jeg helst ikke spise og drikke «alt» fremover, selv om det også nå er snakk om sunn fornuft og ikke «kutt alt av dette». Men med rådene fra legen er det lett å se hvor mine varsellamper lyser rødt, hva jeg bør justere og hva jeg ikke har noe endringspotensialet på.

Dette skal jeg fortsette med:

  • Spise lite, men ofte.
  • Unngå sene kveldsmåltider.
  • Drikk mye vann.
  • Sørg for et variert og sunt kosthold.
  • Unngå appelsinjuice.
  • Unngå brus.
  • Unngå mye alkohol.

Dette må jeg redusere på:

  • Unngå sterkt krydret (og fet) mat.
  • Reduser kraftig på kaffe.
  • Reduser lettbrus.
  • Kutt helt ut IBUX.
  • Vær forsiktig med sjokolade.

Dette må jeg begynne med:

  • Drikk et glass melk før leggetid.

Alt dette kan redusere lekkasjen av surt mageinnhold opp i spiserøret og lindre plagene.

Merk deg KAN!

Dette er de generelle rådene. Så gjelder det som alltid å finne ut hva som passer individuelt for hver og en, som krever en reise med prøving og feile – som jeg har foran meg.

Min konklusjon: Ettersom jeg var normalvektig og ved svært god helse før jeg ble gravid, hadde mine første symptomer på halsbrann ol i forbindelse med svangerskapene (som er helt vanlig) og aldri har blitt kvitt den ekstra mammamagen, så tolker jeg det slik – selv om gastrolegen ikke sa det, at min reflukssykdom startet og fortsatte med det økende presset fra magen. Først pga graviditetene og deretter pga overvekt/stor mage. Jeg ser ingen grunn til at lukkemuskelen min plutselig skulle bli svak og ikke fungere.

Så PSST! Vektreduksjon er også et viktig tiltak man og jeg kan gjøre.

Dersom du tror innlegget kan være nyttig for folk rundt deg, blir jeg glad om du deler det videre.

Håper du også har en sunn og sprek start på uken, og at det bare fortsetter.

Trine

Alle foto: Pia Codling

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *