Yoga uke 4: Suleman is GOD

Nok en høstuke er på hell, og igjen med strøkent oppmøte på yoga-timer for min del. Gøy! Og jeg er i ferd med å….. (det avsløres lenger ned).

Denne uke ble det hele tre økter. Litt fordi jeg hadde sjansen, og fordi det neste uke bare blir en. To i snitt altså, og helt innenfor målet. Det krever litt å få til dette i tillegg til kondisjon og styrke, så godt fornøyd.

Her får du rapport fra uke 4/15 i mitt yogaprosjekt. De to første punktene (*) er standard om prosjektet. Og så får du fersk oppdatering om hvordan det går og utvikler seg.

*Beskrivelse av Trines yoga-prosjekt

Høsten 2019 er målet å gå på to faste 60-75 minutters yogaøkter ukentlig – med instruktør. Hovedsakelig Yin Yoga og Hatha yoga på Sats. Fra uke til uke vil jeg forsøke å lære av instruktørene og øktene jeg erfarer for å komme videre, utvikle meg og oppnå resultater.

*Mitt mål, mine behov, mitt håp og ønske med prosjektet

Målet er å gjennomføre fast yoga over mange uker, minst 15. Økt bevissthet om kroppen og pusten og økt fokus på tøyning og avspenning er et naturlig behov jeg har og jeg vil ha instruktør/hjelp. Jeg håper at regelmessig yoga vil gjøre pusten min dypere og bedre, øke sirkulasjonen i kroppen, gjøre meg smidigere, bidra til bedre hverdagsholdning, dempe betennelse- og stressnivået, styrke immunforsvaret og påvirker mine kroniske helseproblemer i luftveiene positivt. Jeg ønsker å lære meg yoga og å like yoga som en del av treningsopplegget og hverdagen.

Læring fra før

Før dette yogaprosjektet hadde jeg bare litt erfaring med yoga. Den første uken ble en lærepenge. Jeg pustet knapt og strebet etter hard tøying, men pustet mer tilstedeværende og  holdt mer moderat posisjoner i økt to. I uke to fikk jeg litt nedtur, med to engelsktalende vikarer, hvor jeg slet med å ta god nok instruksjon og hvor den ene instruktøren skuffet veldig. Jeg lærte at som uerfaren nybegynner betyr instruktøren og instruksjonen veldig mye, og at jeg vippes lett av pinnen om jeg ikke guides bra per nå. Tålmodighet må til. Uansett ser jeg positivt på å prøve ulike instruktører, og er veldig fornøyd med egen gjennomføring så langt. Da Suleman var tilbake forrige uke fikk jeg fullstendig ro hele timen – jeg vendte innover, pustet dypt og jevnt, fant hvile og trente på å koble pusten til bevegelsene, som er vanskelig. Pusten flyter allerede litt bedre i hverdagen.

Uke 4 med yoga

Nå går det fremover allerede. Jeg kommer presis og har husket å ta av ringene, hehe. Neida, men Yin Yoga, som jeg har prøvd mest har kommet litt mer under huden nå. Jeg kjenner timen, de vanlige posisjonene og rådet om pusting underveis, og er mer forberedt på hva som ventes av meg når timen begynner. Da kommer mestringsfølelsen, raskere innlevelse, bedre posjonering (jeg slipper meg inn i stillinger når jeg skal, bruker kortere tid på å endre stillinger, vet hvor/når jeg trenger støtte/kloss osv) og utbytte. Jeg merker bedre flyt gjennom timen, økt konsentrasjon og stadig dypere og jevnere i større deler av timen. Jeg mister selvsagt fortsatt lett rytmen og detter litt inn og ut. Men kommer «kjappere i gang igjen». Jeg må si jeg er på nippet til å bli hektet og forelsket allerede. Yoga føles så utrolig riktig å bruke tiden på nå, og jeg bare gleder meg til neste gang. Hatha yoga må jeg gå mer på for henge bedre med! Mer dynamisk, raskere skifter og ukjente bevegelser.

Konklusjon uke 4

Suleman is GOD! Sats er ufattelig heldige som har Suleman Ahmed som yogainstruktør, jeg må bare gjenta det. Vi snakker ikke om nesegrus beundring som ikke kan settes ord på her. Vi har å gjøre med en yoga-instruktør som tar med sin livsstil, erfaring og profesjonalitet inn i en stor treningskjede og betyr mye for mange SATS-medlemmer.

Suleman scorer høyt på samtlige av hovedtemaene Eva Katrine Thomsen satt igjen med etter sin analyseprosess i sin masteroppgave ved Norges Idrettshøgskole ved seksjon for psykologi og coaching.

Thomsen gjorde et kvalitativt studie innen treningsbransjen, for å forstå hva det er som gjør at enkelte instruktører opplever suksess kontra andre. Hun intervjuet 6 kvinnelige deltagere i alderen 22-57 år, fra gruppetrening hos tre ulike instruktører, og problemstillingen for studien var: «Hva opplever deltagere som viktige egenskaper/kvaliteter hos sine instruktører, for egen deltagelse og opprettholdelse av gruppetrening?”. 

Her er hovedtemaene hun satt igjen med og jeg har lagt til terningkast for Suleman:

  1. Lederskap (profesjonalitet, kommunikasjon og ledelsesstil): 6
  2. Opplevelse/Atmosfære (musikk, fellesskap, mestring): 6
  3. Mentale Effekter (mentale effekter underveis og etter timen): 6
  4. Personlighet (medfødte egenskaper): 6
  5. Logistikk: 6

Alle disse temaene betyr mye for oss som kommer for å trene i gruppe og gjør at jeg opplever at Suleman og andre som instruktører lykkes godt og at andre ikke gjør det.

Jeg føler meg utrolig heldig som traff på han i Sats-tilbudet og trenger ikke noe annet sted for å oppnå alt jeg vil med yoga nå. Superfornøyd.

Læring til neste gang  

Jeg skal fortsette å varme opp før timen, det føles ut som et veldig bra utgangspunkt for å bli mykere. Jeg har ikke droppet en time på fire uker! Et konkret mål og god planlegging gir god gjennomføring og har vært helt avgjørende. Og det er Sulemans timer som gjelder så langt det går, så fortsett å booke i tide og rygg plass i kalenderen!  Så fort jeg klarer skal jeg forsøke å begynne og omsette yoga i sal til yoga i hverdagen, uten at jeg skal ned på matta hjemme. Kommer tilbake til dette siden.

Nye tanker som oppstod

Suleman sier utrolig mye interessant kognitivt som jeg tar lett til meg, og vil gjøre noe ut av. Denne uken påpekte han at det er fint å gå turer i skogen og komme å gjøre yoga for å finne ro og avspenning og løse opp i spent muskulatur og kortpust, men hva med å gjør yoga hver dag, så ikke alle spenningene, skjevholdningen og stresset setter seg? Hva er det som skaper dette? Når jeg blir moden for det kommer effekten til å spre seg utover Sats-lokalet.

Herlig!

Fikk du også lyst på mer yoga i hverdagen nå?

God søndag og trening til deg!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *