Dette er den aller beste løpingen!

Er du på fjellet nå kanskje? Eller i nærheten av sko og mark? Da bør du ta deg en løpetur. Da slår du to fluer i ett smekk; den aller beste løpingen og de fantastisk flotte omgivelsene som er nå.

– Jo mer stein og røtter under føttene, jo mer skånsomt og bra og sunnere terreng, sier min flinke fysioterapeut ved Senterklinikken, Kristine. #kommersieltsamarbeid

Naprapat Kristine Grønnern Kopstad.

Så min oppfordring er – kom deg ut og gå/løp mer i terreng, hvis du ikke er rå på det allerede!

Løp på fjellet hvis du kan! Ta på joggesko, finn stier og nyt sjeldne muligheter du ikke har i treningshverdagen. Marka by selvsagt også på masse sunt terreng – både for kropp og sjel. Kom deg ut nå som du har fri!

Frode, mannen min, griper alltid muligheten til stiløping på fjellet, og det virker som han synes det er så ekstra fint. Jeg har spurt han hvorfor og svaret hans finer du under bildet:

♥♥♥

«Det beste med å løpe på fjellet er omgivelsene! Det er en fantastisk følelse å flyte av gårde på stier i fjellheimen og i vakker natur. En rolig langtur i fjellet er da mye bedre enn en langtur på mølla eller på asfalt?»

Frode legger til alt det positive i forhold til kroppen og effekten.

«Løping på stier i fjellet er skånsomt for beina, samtidig som det er mindre monotont. Ujevnt underlag, varierende terreng og retningsforandringer gjør at farten varierer og muskler og leddbånd rundt foten blir mer utfordret sammenlignet med monoton løping på mølle eller asfalt.»

OBS! Han ber andre være obs på at en brå overgang fra jevnt underlag til mye løping på sti også kan forårsake skade, nettopp fordi muskler/leddbånd rundt foten ikke er vant til belastningen.

♥♥♥

Terrengløping er skånsomt og forebyggende, og det er ikke dumt å tenke på dette dersom du har langsiktige planer med treningen og formen! Det morsomste og mest effektive er jo å holde seg skadefri og kunne trene og trene og se formen stige og stige. Jaaa, jeg gleder meg – til å få sjansen.

Planlegg treningsturen på merkede stier eller ta en avstikker fra din vanlige grusveitur og stol på retningssansen, evt GPSen.

Hvorfor er terrengløping så bra?

  • Kroppen elsker variasjonen og utfordringene det gir, og naturopplevelsen blir neppe mindre utenfor standard-runden.
  • Du bruker flere muskler, spesielt kjernemusklene og har større variasjon i steg og muskelbruk når du løper i terreng enn på asfalt og mølle.
  • Du får også trent koordinasjon og balanse.
  • Å tilby tid i skogen er dessuten bra for den mentale helsen.
  • Trening i terreng kan forebygge skader, typisk i akilles, knær, hofter og rygg.

Seks tips til hvordan du løper i terreng:

  1. Ha lette sko med litt mykere såle (for eks terrengsko) slik at du får bedre grep på stein og røtter.
  2. Ha en liten sekk med mat og drikke hvis du skal være ute i mer enn to timer.
  3. Ha med mobil med kart eller GPS, så du finner tilbake.
  4. Velg variert terreng gjerne med en bratt bakke eller to inkludert.
  5. Om du synes det er tryggere og/eller mer motiverende, løp med
  6. Orienter deg uansett i området før du legger ut på tur for å trene, for å få den økten du ønsker deg.

Til deg som foretrekker mølle

I det siste har jeg gitt flere forslag til gode løpeøkter på tredemølle, det går fint å løpe inne og, se på de her:

Mølleøkt #1 LANGINTERVALL

Mølleøkt #2 KORTINTERVALL

Mølleøkt #3 PROGRESSIV LANGTUR

Mølleøkt #4 PYRAMIDEINTERVALL

Men du – husk å variere løpingen, og løp gjerne både inne og ute!

Når snøen kommer er jo langrenn en gyllen, skånsom mulighet som en variasjon til mølleløping og annen trening.. Går du på langrenn?

Nyt høstferie!

Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *