Styrketrening er bra for den psykiske helsen

Alle har psykisk helse. Det har alltid fascinert meg og jeg har brydd meg mye om dette. Noe sliter litt eller mye. Andre må bare passe på den.

Psykisk helse har vært et av mine sterkeste interesseområder siden skolen, og jeg kjempet hardt i mange år for å utdanne meg til klinisk psykolog. Jeg brant for å forstå psyken og å hjelpe meg selv og andre. Men nivået for å komme inn var brutalt høyt, og jeg ble aldri psykolog, men fikk med en del av faget, jeg har hjulpet en del og interesse vil alltid være der.

Trening er sterkt knyttet til psykisk helse, det erfarte jeg tidlig i livet da jeg som 7-åring brått ble del av en vanskelig skilsmisse. Situasjonen hjemme var tyngende og stressende. Allerede fra da ble ballspill i gatene, dans, håndball og annen sunn fysisk aktivitet en avkobling og et positivt fristed fra bekymringer og en kilde til glede, mestring, tilhørighet og orden.

I år skal jeg dele og skrive litt mer om dette –  i neste uke.

De fleste av dere har også erfart den mentale effekten av å bevege seg, trene og være i fysisk form. Og det psykologiske aspektet er så absolutt ikke borte fra verken hverdagen eller jobben min.

Hver eneste dag får jeg mail, meldinger og kommentarer om hvordan trening har gjort psyken godt!

Dere skriver om hvordan

sjelen, hodet, dagen, selvtilliten, hverdagen, følelsen, helsen og livet er bedre på grunn av treningsrutiner, treningsøkter, treningsmiljø, treningseffekt osv.

Vi merker alle sammen at både yoga, kondisjonstrening og styrketrening gir glede, økt livskvalitet og bedre psyke, og jeg. Mener bestemt at livet slettes ikke er like godt uten trening, og all gleden det gir. Nå snakker jeg av erfaring!

Tilbakemelding fra deltaker i Trines Treningsglede online styrketrening

Etter jeg startet Trines Treningsglede har jeg derfor vært med å markere Verdensdagen for psykisk helse på sosiale medier.

Årets tema er:

#GITID

Årets kampanje har som mål å oppfordre oss alle til å bruke tiden på å gjøre ting som er godt for den psykiske helsen.

Min klare oppfordring til ALLE er å bruke tid på trening og styrketrening – som er godt for den psykiske helsen på mange ulike måter.

Faste styrketreningsøkter gir struktur i hverdagen, store mestringsmuligheter, konkret utvikling, selvtillit og mye glede i tillegg til det fysiske (økt styrke, bedre holdning, økt forbrenning, utsatt aldring osv).

Styrketrening regelmessig i en gruppe gir fellesskapsfølelse og man blir sett.

Tid er verdifullt og mange opplever at de har for lite av den. Trening som er effektivt lagt opp og som sparer tid er derfor ekstra motiverende, slik som min online styrketrening som du gjør hjemme!

Når det er sagt oppfordrer jeg sterkt til å prioritere tid til kroppen og helsen uansett. Alle kropper trenger bevegelse og regelmessig styrketrening og mer og mer jo eldre vi blir. Derfor bør du ta av tiden din og gi den til kroppen din. Gi den ekte oppmerksomhet som den fortjener.

Sterk kropp gir sterkere psyke!

For å markere Verdensdagen for psykisk helse i år, ønsker jeg å dele ut gratis styrketrening!  Fra torsdag morgen 10.okt til søndag kveld 14.okt kan du melde deg inn og trene styrke online gratis med meg i hele to måneder.

Treningen passer alle og funker! Men det er fint å få testet om du trives med konseptet. Nå får du sjansen – GRATIS I 2 MND.

Så følg med og husk fristen!

#GI TID og bli sterk – fysisk og psykisk

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *