Uke 1 med yoga; YOGA er self-care satt i system og det funker!

God mandag alle sammen, jeg vil starte med å si tuuusen takk for at du er her. Jeg håper du finner inspirasjon og tips til en aktiv livsstil ved å følge akkurat meg…Før jeg skal dele hvordan den første uken med yoga-prosjektet har vært, må jeg bare si at København er noe for seg selv. Så behagelig, hyggelig og flott! Og at kjærestetid er så viktig og noe vi skal fortsette med å sette veldig høyt. Vi hadde en nydelig helg bare vi to. Og så var det stas å være midt oppi et helmaraton, se verdensrekord slås og bevitne Frode råtass-løp. Moro!!!

Jeg tenkte å lage egne innlegg med hva vi gjorde og tipse om bra spisesteder, fremkomstmidler osv. Samt «Frodes 10 beste maraton-tips» til den som er interessert i det.

Men nå, en dag for sent, et tilbakeblikk på uke 1 med yoga.

Beskrivelse av Trines yoga-prosjekt

Høsten 2019 skal jeg begynne med to faste 60-75 minutters yogaøkter ukentlig – med instruktør. Hovedsakelig Yin Yoga på Sats. Fra uke til uke vil jeg forsøke å lære av øktene fra forrige uke og fokusere på noen ting til neste gang for å komme videre og utvikle meg.

Mål, behov, håp og ønske med prosjektet

Målet er å gjennomføre fast yoga over mange uker. Økt fokus på pust, tøyning og avspenning er et naturlig behov jeg har. Jeg håper at regelmessig yoga vil bedre pusten min, gjøre meg smidigere, dempe stressnivået, styrke immunforsvaret og påvirker mine kroniske helseproblemer i luftveiene positivt. Jeg håper også jevnlig yogatrening kan bidra til å dempe betennelsestilstander i kroppen. Jeg ønsker å lære meg å like yoga som en del av treningsopplegget.

Læring fra før

Første uken med to yogaøkter var en start. Jeg har ikke så mye erfaring med yoga, men litt med Yin Yoga. Jeg stilte opp med dårlig pust og åpent sinn. Og lutter øre.

Slik ble uke 1 med yoga 

Allerede den første økten ble en lærepenge. Det er alltid litt å ta innover seg med ny instruktør, mye instruksjon, menneskene rundt, utstyr du ikke kjenner fra før og din egen kropp og pust. Det siste ble nesten neglisjert til fordel for å gjøre øvelser riktig og komme godt ut i posisjoner, så jeg skulle kjenne «stretchingen» jeg har sviktet for mye for lenge. Jeg mistet fokuset på pusten igjen og igjen, og duret på ellers. Allerede der har jeg misfortsått hele yogaen, ved at jeg pusher mine egne grenser i stedet for å lytte til dem, være tilstede og puste dypt og jevnt. Ut over det kjentes det fantastisk å komme i gang, og å skape et rom til å roe ned og koble ut, selv om det ikke gikk så lett.

Den andre økten noen dager senere, kom jeg derfor med åpent sinn og ett mål for økten; nemlig å puste. Langsomt (5-6 tellinger på utpust og innpust) og dypt. Posisjonene og størrelsen på bevegelsesutslaget var totalt underordnet, og jeg fikk bare se så stiv og flaut ut som jeg gjorde. Effekten var slående. Jeg tok virkelig ETT SKRITT TILBAKE, som jo er målet i livet og hverdagen også for å klare å puste bra. Jeg holdt veldig moderat posisjoner og noen ganger veldig små utslag, og jobbet tilstedeværende med pusten. Forskjellen jeg merket var at jeg gled stadig lengre ut i posisjoner, men utløst av pust – og ikke av muskelarbeid og ambisjoner. Veldig interessant og med stor overføringsverdi til livet utenom yogasalen.-

Konklusjon  uke 1

GOD START!  Jeg gjennomførte ukens treningsplan. Jeg gikk fra null kontroll til bedre fokus på pust gjennom timen på en uke. Tøyningen trengs og er vond. Det føles utrolig bra å gi seg selv tid til å gjøre disse gode tingene for egen kropp og eget sinn. #egenkjærlighet. Jeg er kjempeglad for å være i gang, synes min annerledes treningsperiode startet bra og ga en god følelse. Jeg gleder meg til neste gang og VIL prioritere dette. Jeg har også tenk oftere på pusten i hverdagen. Forelsket? For tidlig å si 🙂

Læring til neste gang  

Beregne bedre tid før timen og ikke komme halsende inn ett minutt for sent. Ta av ringene på fingrene så jeg ikke bråker sånn. Fortsette den gode fokusen på pusten.

Nye tanker som oppstod

Yoga er self-care satt i system. Timene er proppfulle, ventelistene lange. I 2019 er behovet for å få et eget rom til å puste, vende innover, stenge ute, bare være her og nå og gi seg selv indre smøring og omsorg oppsiktsvekkende, og det er sikkert bare begynnelsen. Jeg vet om noen personer som alltid har klart å innta avslappende stillinger, trukket seg tilbake og koblet av midt blant familie og mye som skjer. Og kanskje har man sett på dem som litt uhøflige, egosentriske..som bare melder seg ut. Men det er kanskje bare en naturlig evne til self-care? Mens de fleste av oss tyr til yoga, for å klare det. Bra at det finnes og at tilbudet øker.

Jeg tenker å dele reisen med dere på søndager. Håper du vil følge med..

Håper du har en fin start på uken, og får god trening i kroppen fra start.

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *