10 styrkeøvelser som ikke krever så mye av deg

Normalt ønsker vi en funksjonell og effektiv treningsøkt med et program basert på flerleddsøvelser. Målet til en som trener, bør være å trene på en måte som gjør at musklene lettere arbeider sammen, og da er det best å prioritere øvelser som går over flere ledd og involvere flere og gjerne store muskelgrupper.

Så på vanlige, opplagte dager – velg flerleddsøvelser!

Da blir du sterk, slank og sunn.

Men de mest effektive treningsøktene er selvsagt også slitsomme, pulsgivende og energikrevende.

På dager hvor du er trøtt, slapp, sliten og energiløs er det forståelig at slike økter utgår. Men for at du ikke skal droppe helt ut, har jeg to gode tips og forslag til 10 øvelser som ikke er så slitsomme.

  1. Bruk ekstra god tid på oppvarming. Start ekstra rolig!
  2. Gjør styrkeøvelser som krever lite energi!

10 øvelser som styrker men krever lite energi 

De ti øvelsene jeg foreslår her styrker tilsammen muskler i hele kroppen, men hver og en trener kun en muskelgruppe. Øvelsene er enten stående rett opp og ned, går over ett ledd, foregår i apparat eller liggende. De stiller lite krav til kjernemuskulatur, balanse og koordinasjon.

Alt dette er med på å gjøre at disse utvalgte øvelsene krever mindre energi, og samtidig skaper mindre forbrenning.

Ta på litt god musikk og prøv alle eller noen av disse øvelsene på uopplagte dager. Jeg er sikker på du får en god følelse fordi du gjør noe nyttig for styrken og formen likevel, fordi du ikke droppet helt ut og fordi du gjør velgjørende bevegelse. Sannsynligvis kvikner du litt til til og med.

Armer

Stående bicepscurl med strikk

Stående bicepscurl en og en arm med håndvekter

Stående tricepspress med strikk

Stående tricepspress med håndvekter

Skuldre

Stående skuldertrekk

Mage

Liggende armsving

Liggende stempel

Rygg

Mageliggende rygghev

Sete

Sideliggende benhev

Mageliggende benhev

Ben

Lårcurl i apparat

Tåhev på flatt underlag

Noter dette innlegget og ta det frem når du trenger en roligere treningsøkt!

God høstklem fra Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *