Yoga endrer treningsopplegget mitt mye

I år gjør jeg noe revolusjonerende nytt pga helsen og skaper meg på den måten en mer realistisk, motiverende og mer gjennomførbar plan på treningsfronten i høst.

Det gjør meg glad før jeg har begynt!

I forbindelse med mine kroniske luftveisproblemer sliter jeg nå med flere ting;

  • immunforsvaret og at jeg blir lett syk med hals-, bihule- og ørebetennelse (lungebetennelse).
  • søvnapne og med pusteforstyrrelser, pustestans om natten, redusert oksygeninntak.
  • redusert kondisjon grunnet mange og lange sykdomsperioder i over tre år.

Jeg regner også med å finne ut mer gjennom utredningen jeg er under..

I tillegg er jeg blitt veldig stiv i kroppen etter graviditeter og lengre tid med for dårlig fokus på tøyning og mobilitet.

Treningen jeg skal begynne med fast, gjøre mer av enn før og prioritere først, vet jeg blir bra for meg og brukes som behandling for mange kroniske tilstander. Håpet er at den vil forbedre min fysiske helse og i tillegg til å gjøre meg smidigere.

Den siste tids forskning underbygger nettopp at jevnlig YOGATRENING demper bant annet betennelsestilstander, og kan reversere betennelsesmarkører som ofte følger med langvarig stress, som jeg er åpen for at er en del av mitt bilde. Forskning viser også at yoga demper stress, og dermed har vel de fleste i 2019 godt av denne typen trening.

Pernille Bønkan i yogaposisjon

Yoga og spesielt visse øvelser som stimulerer sirkulasjon, nervesystemet og de endokrine kjertlene, styrker dessuten immunforsvaret, som er et inderlig ønske nå. Økt fokus på pust, tøyning og avspenning er dessuten et naturlig behov jeg har.

Slik skal jeg endre treningen helt

«Revolusjonerende» betyr stor endring. Jeg prioriterer bort et opplegg og økter som jeg egentlig vil ha masse av, men som kanskje ikke er det beste for helsen nå. Jeg gjør mer av noe jeg ikke velger først i utgangspunktet, men som jeg trenger for kroppen og helsens del. Jeg håper å lære og like ukentlig yoga.

Vanligvis og før jeg ble syk trente jeg i hovedtrekk slik:

  • 2-3 styrkeøkter per uke
  • 3-5 kondisjonsøkter per uke

..inkludert oppvarming, nedtrapping og kort uttøyning 

Denne høsten trener jeg i hovedtrekk slik når jeg er frisk:

  • 2 yogaøkter per uke
  • 2 styrkeøkter per uke
  • 2 kondisøkter per uke

pluss hverdagsmosjon

Det er langt mindre av trening jeg elsker og også på et vis trenger, men ikke akkurat nå.

Hvordan blir en så annerledes treningsperiode?

Hva vil mer yoga gjøre med meg fysisk og mentalt og med treningshverdagen?

Og vil det hjelpe helsa? Vil jeg like denne fordelingen av trening?

Klare det? Holde meg til det?

Forelsker jeg meg?

Jeg tenker å dele reisen med dere på søndager. Håper du vil følge med..

Første økten er i kroppen, og det var en grei start. Men her må det jobbes med mye, og det er spennende!

Har du noen helt nye mål og planer i høst?

God mandag og lykke til med valget!

Jeg gjorde min borgerplikt sammen med Frode i formiddag – litta valg-date ❤️

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *