Mine tips til ditt KK-mila løp i morgen

Med tanke på alle dere som deltar i løp har jeg samlet tips fra min løpserfarne mann om hva som er lurt å tenke på på løpsdagen. Kanskje du som skal løpe KK-mila i morgen vil plukke opp noen tips?

Mat og drikke

Hvis du skal delta på kortere løp som 5 og 10 km, er det ikke nødvendig å tenke så mye over hva du spiser og drikker i forkant. Spis normalt sunt og drikk nok. Det er ikke nødvendig å spise ekstra med karbohydrater eller drikke mye mer enn normalt. Unngå å spise for tung mat kvelden før et løp. På løpsdagen bør du spise minst 2 timer før løpet, kanskje 2,5-3 timer før. Så kan du heller spise f.eks. 0,5-1 banan en time før. Drikk jevnt i forkant, men ikke for mye.

Underveis i løpet er det ikke nødvendig å drikke hvis varigheten er mindre enn 45 minutter, med mindre det er spesielt varmt. Er varigheten lengre kan det være fornuftig å drikke litt og spesielt når varigheten er lengre enn 1 time og 15 minutter. Da er det viktig å ta seg tid til å drikke ordentlig på drikkestasjonene. Hvis du skal drikke sportsdrikk bør du helst ha testet dette på forhånd for å være sikker på at magen tåler det når du løper. Du klarer deg fint med vann.

Andre forberedelser

Ellers vil jeg råde deg til å møte opp i god tid før løpet. Ha klart løpeklærne og eventuelt sekk, skift etc. dagen før. Hvis det er et stort løp med mange mennesker er det også lurt å ha hentet startnummeret dagen før. Gjør deg kjent med hvor bagasje skal leveres inn, hvor starten går etc. Det er en ting som er obligatorisk. Du må sette av tid til å gå på do før løpet! Det kan være kø, så du må beregne litt tid. Dette er viktig og må ikke glemmes!😊

Oppvarming

Når det gjelder oppvarming kan det være greit å jogge litt og ta eventuelt et par stigningsløp på 60-100 meter hvor du gradvis øker farten. Graden av oppvarming avhenger litt av hvilket nivå du er på og hvilken hastighet du starter løpet med. Dersom du er fornøyd bare med å klare å løpe hele distansen er det ingen grunn til å bruke så mye krefter før løpet. Da er uansett ikke tempoet så høyt at det er viktig å varme opp.

Masse lykke til!

Dette må bli bra nå som du har forberedt deg 💗

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *