Hva er forskjellen på muskelstyrke og muskelmasse?

Hva stilles det krav til i min kropp her? Muskelmasse eller muskelstyrke?

Hei dere, da var det tirsdag alt. Her er det hektiske uker fortsatt, mye som skjer, lange fulle dager og de siste forberedelsene gjøres til treningshelgen på Vestlia. Jeg gleder meg veldig til å komme i gang dere oppe, og let the «exersice and wellness» begin.

Klokken ble over ni før jeg fikk tittet innom bloggen, men du har kanskje hatt nok fore i løpet av dagen selv? Her kommer i hvert fall et lite innlegg om muskelstyrke og muskelmasse – for hva er det ene og det andre? Vet du forskjellen?

Det er lurt å vite, for avhengig av hva du ønsker å endre så påvirker det hvordan du skal trene styrke.

Jeg starter med å forklare forskjellen i dag og så kommer det en forklaring på hvordan du skal trene for å bedre den ene eller den andre neste tirsdag – styrketirsdag.

Muskelstyrke

Muskelstyrke er den egenskapen det stilles størst krav til når du skal utføre for eks kroppshevinger eller push-ups. Styrke er en muskel eller muskelgruppes evne til å utvikle kraft. Jo mer styrke jo mer kan du løfte.

Dersom du ønsker å forbedre deg i en kondisjonsaktivitet eller idrett trener du relevant muskelstyrke for gjeldende aktivitet. Eller dersom du ønsker å bli generelt sterkere for å møte hverdagens krav, forebygge skader og plager og opprettholde god holdning, så trener du generell muskelstyrke for hele kroppen. Dersom du har enkelte spesielt svake muskelgrupper i kroppen kan du trene opp disse spesifikt for å gjennopprette balanse i kroppen og bli kvitt for eks belastningskader.

Muskelmasse

Muskelmasse er den mengden du har av muskler totalt i kroppen. Muskelmasse og fettmasse utgjør kroppsmasse. Jo mer muskelmasse du har, jo høyere forbrenning har du.

Dersom du ønsker å øke forbrenningen kan du trene styrke som øker muskelmassen. Du kan endre en slapp kropp til en sterk, frisk og sunn kropp, ved å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse.

Var det oppklarende?

Håper tirsdagen har vært grei med deg.

God natt

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *