Tre enkle og viktige helsegrep før høsten kommer

Høsten kommer snikende. Selv om det blomstrer i marka og varmer i solen, så kjennes det om morgenen. Og når det er så hektisk, som jeg vet det er for mange i august, så går det fort mot mørkere dager, mindre soleksponering og lavere aktivitetsnivå, for mange.
For å komme høsten litt i forkjøpet har jeg samlet tre grep som jeg tror er de viktigste vi gjør for å ruste oss opp og beskytte oss mot å bli syke. Og jeg er den første til å ta dette på alvor, så klart..
De tre viktigste helsegrepene:
  1. TA TRAN: Tilskudd av tran daglig er faktisk en av de enkleste måtene å pleie helsen din på. Møllers tran inneholder vitamin A og D som utgjør et godt bidrag når du skal vedlikeholde immunsystemet. Vi trenger tran året rundt, men om du har hatt en pause i sommer, så sørg for å få inn vanen igjen nå.
  2. VÆR REGELMESSIG FYSISK AKTIV: I tillegg til redusert sykdom vil et menneske som går fra å være fysisk inaktiv til å være fysisk aktiv statistisk sett få en betydelig helsegevinst også i form av økt livskvalitet og økt levealder.
  3. LEV ETTER FORSKNINGSBASERTE KOSTRÅD:
  • Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig
  • Velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites.
  • Spis grove korn- og brødvarer daglig.
  • Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken, bruk gjerne også fisk som pålegg.
  • Spis magre meieriprodukter daglig.
  • Velg hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter fremfor bearbeidede varianter.
  • Begrens bruken av rødt kjøtt til 2-3 middager per uke.
  • Velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør.
  • Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri.
  • Vær varsom med salt.
  • Drikk vann når du er tørst.
  • La energiinntaket stå i forhold til energiforbruk, så du forebygger overvekt.

(Basert på helsemyndighetenes kostråd til voksne)

Nå slo jeg sikkert inn åpne dører, men jeg tror det trengs innimellom. For det er så mange synsere og kostholdsbehandlere der ute som uttaler seg forbløffende skråsikkert, basert på individuelle erfaringer og manglende forskningsgrunnlag.

Sammenhengen mellom kosthold og helse er så kompleks, og den internasjonale forskningen på dette fagområdet er omfattende og grunnlaget for Norges nasjonale råd. For å oppsummere denne forskningen på en systematisk måte nedsatte Nasjonalt råd for ernæring en arbeidsgruppe i 2006 med oppdrag å oppdatere det faglige grunnlaget for nasjonale kostråd.

Vi er i trygge hender.

God torsdagskveld!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *