Guide til tøyning

YOGI: Pernille Bønkan ved Puro Yoga Foto: Nicki Twang

Trenger du tøye? Ja, tøyning bør være en naturlig del av ethvert treningsopplegg for å opprettholde god bevegelighet. Hvordan? Må du strekke ut etter kondis- eller styrkeøkten? Nei…men det er ikke så dumt..Les videre for gode tøye-tips.

Hva skal du tenke på for å få gode tøyevaner som du trenger?

Råd og retningslinjer for optimal tøyning:

  1. NÅR: Du skal alltid sørge for å være varm i kroppen når du tøyer. Nettopp derfor tøyes det ofte etter en kondisjonsøkt, også på gruppetimer. Og etter styrketrening. Det er tidseffektivt, ellers må du bruke tid på egen oppvarming.
  2. HVOR OFTE: Tøy helst hele kroppen to til tre ganger i uken. Har du tidsnød så prioriter de viktigste musklene fremfor å «ta hele kroppen». De viktigste musklene er de som har en tendens til å bli korte, for eksempel brystmuskulaturen, forside lår, hofteleddsmuskelen og bakside lår.
  3. HVOR LENGE: Hold posisjonen 20–30 sekunder pr. tøyning og gjenta 2-4 ganger for hver muskelgruppe, med en liten pause mellom.
  4. HVORDAN: Velg stabil utgangsstilling. Tøy bare en muskelgruppe av gangen. Tøyning skal gjøre litt vondt, pust deg gjennom. Tenk god holdning.
  5. HVA TRENGER DU: Ha bevegelige og smidige klær som ikke begrenser leddutslaget. Bruk klosser, steppkasse eller andre hjelpemidler hvis det kan hjelpe deg inn i posisjoner og til å holde deg der, og hvis det gjør deg mer avspent generelt i kroppen.
  6. HVA SKAL DU VÆRE OBS PÅ: Har du skader på muskler eller ledd, eller opplever smerte under tøyning, bør du kontakte lege eller fysioterapeut.
  7. PROGRESJON: Dersom du ønsker mer ut av tøyningen og ØKE bevegeligheten i en eller flere ledd må du tøye oftere, gjerne 3-5 ganger per uke.
Foto: Nicki Twang

Få veiledning i 6 gode yogaøvelser her

Mange vil si at nedtrapping og restitusjon er vel så viktig som rene tøyeøvelser, og at en rolig tur eller yoga funker fint for å opprettholde bevegeligheten. Er du leken nok kan det faktisk holde det og.

God tøyning!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *