Når alt er tungt på trening

Trening er gøy. Jeg elsker å trene og er i mitt ess nå som jeg kan ha trening i hverdagen igjen. Men trening er mye mer en gøy. Og det første jeg skal snakke om er at trening er tungt. Spesielt nå, når jeg er i dårlig form, veier for mye og skal trappe opp treningsmengden. Det har jo aldri vært tyngre å trene…

Trening er tungt. Arbeidskrevende. Det ligger i aktivitetens natur; det skal være anstrengende eller tyne din utholdenhet. Du skal karre deg over dørstokken. Du skal gi kroppen nye fysiske utfordringer…som så bygger formen opp.

På min planen nå er det ikke lenger liknende økter med lett til moderat intensitet. Nå er det hardere økter med høyere puls og lengre økter med lavere puls, og noe midt i mellom. Mer variert intensitet/puls. Det oppleves straks mer utfordrende.

La oss kalle en spade for en spade! Å trene når man er tung og ute av form er tyngre og mer en kamp – enn å trene når man er lettere og i generelt god form, som likner mer et overskuddsprosjekt.

Nå kan jeg skrive under på det selv. Jeg kjenner begge senarier. Med et dårlig oksygenopptak, svak muskulatur og ekstra vekt å dra på så kommer det en «tilleggsbyrde» som man skal bære på trening.

Akkurat nå er det vondt å ta i, vanskelig å kjenne mestring  og pusten er plagsomt kraftig. Det føles som et stillestående og konfronterende prosjekt i motbakke. Å trene med god form innebærer selvsagt tøffe økter, hardt arbeid og høy intensitet det og, men gir deg samtidig en konstant tilbakemelding om at du er grunnleggende sprek også når dagsformen er dårlig.

I mars, april og mai hadde jeg det forholdsvis komfortabelt, for da gikk jeg fra helt passiv til gradvis mer aktiv og befant meg hele tiden i en komfortsone – bevisst. Målet var å innarbeide aktivitetsvaner og høste gode opplevelser med kroppen i bevegelse. Alt er relativt og det er en tøff nok oppgave, men likevel så utsettes den store konfrontasjonen med den tunge, slappe kroppen midlertidig…

Nå handler det om å holde ut lenger, få pulsen høyere opp og pushe seg selv hardere. Forflytte kroppen raskere. Gå brattere. Tøffere. Det er ikke mulig å skravle. Men selvfølgelig legger jeg også inn rolig trening og sørger for mye hvilepuls og søvn.

Etter en tid skal man ut av komfortsonen! Der er jeg nå. Derfor er «all trening» tungt nå.

Sånn skal det være! Det er hele essensen i trening – bedring av den fysiske formen. Det er en del av endringen. Utviklingen. Fra dårlig form til god form. Se positivt på det – det gjør jeg. Vanskelig? Jeg hjelper deg her….

Dette motiverer meg når den ene tunge treningsopplevelsen tar den andre:

  1. Et langsiktig perspektiv: Jeg vet at hver eneste økt er en investering mht målet «god form». Innsatsen jeg nedlegger nå gir fremgang etter en tid. Kroppen vil endre seg. Formen blir styrket. Opplevelsene blir bedre. Jeg vil få igjen for strevet.
  2. Favorittaktivitetene: Jeg velger de aktivitetene jeg har mest lyst til, sykling, gåing i motbakke og jogging. Snart come-back på dance step. Hurra!
  3. Inspirerende omgivelser: Jeg utfører treningen på de stedene jeg liker best, som er ute og i naturen. Det gir så mye og opplevelsen blir garantert mer positiv.
  4. Motiverende mål: Ofte har jeg et motiverende mål underveis, et fint sted jeg har lyst til å komme frem til, som f.eks Tryvansstua. God drahjelp!
  5. Sterk i motbakke: Å stå i det tunge gir styrke, selvtillit og troen på suksess. Allting godt kommer til den som kan vente og kjempe. Jeg får energi av å tåle tunge perioder.

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *