Fridag + vannkopper + beste treningstidspunkt

God andre pinsedag. Har du fri og nyter? Trene i løpet av fridagen?

Vår fridag 

Her hjemme i Bærum er det så fint vær. Den privilegerte planen for fridagen i dag var å sove litt ut etter helgen og så ta en god treningstur på sykkel før en hel fridag med barna i sola (selv om jeg er B-menneske og liker best å trene senere på dagen).

Jeg hadde tenkt til å ta barna opp på en topp i nærheten, sammen med noen venner. Skaugumsåsen, Vettakollen eller Kolsåstoppen. Mens Frode må jobbe i dag. 

Vannkopper

Men i går oppdaget vi vannkopper på minstemann Didrik, så vi tar det med ro hjemme i stedet, selv om han er i grei form. Jeg var dessuten så groggy og redusert til tross for at jeg våknet sent, at trening utgikk på morgenen. Utdrikningslaget sitter i til tross for alle forbeholdene jeg tok. Jeg bærer preg av søvnapné og noe lavere energibeholdning fortsatt…

Dagen ble ikke som tenkt, men nydelig ro, strålende sol, herlig hage og null planer. Barna og jeg har vi hatt det riktig så koselig med små visitter innimellom fra han på hjemmekontoret. Vi overrasket han med pizza-pikknikk i hagen til middag. Så var vi litt på tur i dag likevel. Herlig!

Det beste tidspunktet å trene på

Om dagens trening er utsatt midlertidig eller helt til i morgen vet jeg ikke. Det avhenger av evt stigende form og når Frode og co når sin deadline. En nødløsning er en økt på mølla i kjelleren når barna er lagt. Time will show!

Morgenen er det desidert verste tidspunktet for meg å trene på, spesielt etter jeg fikk problematikken med redusert søvnkvalitet. Det tar tid for kroppen å våkne, sånn er det.

Vel, jeg lurer på når du liker best å trene? Og når er din beste sjanse til å få trent? Kanskje to forskjellige ting….

Liker du å stå opp tidlig, ta på joggeskoene og gjøre unna treningsøkten omtrent før dagen har startet?  Eller liker du å sove så lenge du kan og foretrekker treningen senere på dagen og kanskje helt til slutt, når barna er lagt, eller når alle dagens gjøremål er unnagjort?

Om du er A- eller B-menneske har faktisk mye å si for når på døgnet du bør trene.

I følge idrettsmedisinen er jeg visst ikke den eneste som synes trening går litt bedre litt utpå dagen. Sen ettermiddag er den optimale tiden å trene på, iallfall hvis du vil trene hardt. Kroppen er visstnok bedre innstilt på å yte maks da. Foruten bedre oksygenopptak er glykogenlagrene da fylt opp igjen, og hormonene er i balanse. Så vet du det!

Her går det mye melon om dagen, nesten en hel i dag. En stor favoritt for hele familien. God fridag videre til deg – nyt nyt!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *