Slik gikk jeg fra «mosjon» til «trening» i mai

Helt bevisst har jeg brukt tre måneder med å komme i gang med å trene – per definisjon. Og jeg har vært frisk i hele perioden, som er rekord, og har dermed fått gjennomføre HELT etter planen. Utrolig følelse!

Før jeg forklarer hvordan jeg har kommet i gang, må jeg bare få si at det føles fantastisk å ha bak seg 12 friske og gradvis mer aktive uker. Oppbyggende!

I mars ble jeg endelig frisk (igjen) og gikk fra null til 10.000 skritt om dagen. På denne måten var det en lek å komme opp av sofaen. Oppbyggingen av denne grunnmuren kan du lese om her: Slik gikk jeg fra 0-10.000 skritt om dagen i mars

I april vedvarte god helse og jeg trappet videre forsiktig opp, gikk fra «ny-aktiv» med lengre og lengre turer til å bli det jeg kaller en «regelmessig mosjonist». Hvordan jeg bygget opp og etablerte gode mosjonsvaner kan du lese om her: Slik gikk jeg fra «nyaktiv» til «regelmessig mosjonist» i april

I mai har jeg løftet aktivitet og kroppsbevegelser fra «mosjon» til «trening», og er altså så smått i gang med mine nye treningsvaner. Can’t believe it!

Det passer seg med en definisjonsavklaring;

Hva er mosjon og hva er trening? Forskjellen? Wikipedia hjelper oss på denne måten;

Mosjon, fra latin movere, som betyr «å sette i bevegelse». Begrepet beskriver aktivitet og kroppsbevegelser som skal styrke ens helsetilstand. Mosjon brukes synonymt med ordet trim. «Å mosjonere», eller «å trimme», kan være rettet mot de fleste idretter, men vil vanligvis ikke være like systematisk som målrettet trening. Formålet med mosjon vil normalt være rekreasjon og helse, heller enn rettet mot konkurranser og prestasjoner.

Akkurat slik jeg har opplevd aktiviteten frem til nylig. Målet har vært rekreasjon, å bli frisk og komme i gang igjen med bevegelse, daglig, som anbefalt. Jeg har gått turer, beveget meg ute i frisk luft og natur og opplevd gleden ved fysisk aktivitet. Det har virket positivt på helsen – både fysisk og psykisk.

Trening er å øve, helst systematisk, for å utvikle, forbedre eller opprettholde fysiske ferdigheter, evner og egenskaper. Dette gjøres gjennom planlagte, gjentatte repetisjoner, eller en mer allsidig fysisk tilnærming der en ferdighet eller evne krever øvelse av andre grunnleggende ferdigheter eller evner for å oppnå ønsket utvikling. I daglig tale brukes begrepet trening for fysisk trening rettet mot å utbedre eller vedlikeholde en utøvers fysiske prestasjonsevne.

Ref definisjonen har jeg lagt et fint grunnlag og brukt mai til å forberede trening og i den helt siste tiden fått et forsmak på mine nye treningsvaner. Nå er jeg klar for juni som en vanlig treningsmåned. Jeg tror det nesten ikke!!!

Oppsummert hva som har skjedd med min fysiske aktivitet i løpet av mai er;

  • Hovedmålet har ikke nå vært å bli frisk, men å holde meg frisk og utvikle den fysiske formen.
  • Jeg økte ikke lenger antall dager med bevegelse i uken (som i mars/april), heller tvert i mot.
  • Jeg styrte ikke lenger aktiviteten etter antall skritt, men etter tid.
  • Jeg økte ikke lengden på øktene, men beholdt eller minsket lengden.
  • Jeg økte intensiteten i noen av øktene, ved å gå og jogge distanser litt og litt raskere.
  • Jeg økte intensiteten i noen av øktene, ved å oppsøke motbakker.
  • Jeg begynte å variere gå-opplegget ved å legge til/bytte ut med jogging og sykling.
  • I stedet for å gå rolig og moderat og på samme vis i alle turene, har jeg begynt å skille øktene fra hverandre; som rolig langkjøring, intervall og noe midt i mellom.
  • Jeg er noe fysisk aktiv hver dag, men flere dager enn før er rolig bevegelse, restitusjonsøkter, yoga og uttøyning.
  • Jeg trener systematisk og målrettet for å bli bedre i en spesifikk type fysisk prestasjon.
  • Jeg har et stort fokus på søvn og våken hvile enn noen gang.
  • Kostholdet er i tråd med Helsedirektoratets råd og mottoet er sunt, næringsrikt, måtehold og matglede.

♥♥♥

Status på min helse;

  • Har vært frisk fra luftveissykdom i tre måneder nå. Rekord!
  • Kortisonbehandling over 6 mnd ble avsluttet i går.
  • Jeg har svak søvnapné, sover med gom hver natt og prioriterer søvn høyt.
  • Jeg er opptatt av å få i meg mye sunn, næringsrik og variert mat, og mat som styrker immunforsvaret er viktig.
  • Alt som støtter immunforsvaret mitt og som holder meg unna sykdomsrunder er viktig.
  • Jeg kan ikke være sent oppe, fryse, drikke mye alkohol eller få vann i ørene uten risiko.
  • Jeg håper jeg er ute av karusellen.
  • Jeg har trua!

Håper så inderlig du har det fint, at treningen går som du vil og at du mosjonerer for helsens skyld og trener i vei om interessen er der for det.

Riktig god søndag!

Klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *