Lettere pastarett med laks og eplecider

I mitt hjem trengs det energirik mat og dermed også karbohydrater, fordi aktivitetsnivået er høyt. Pasta er blant de mest karbohydratrike matvarene og er gjerne inkludert i ukesmenyen vår, alternerende med ris og poteter.

Mange er redd karbohydrater. Det er ikke jeg. Men jeg er redd for for mange karbohydrater, fordi det bidrar til for mange kalorier. Det trenger jeg ikke nå med uønsket høy vekt og med et inaktivt og mindre energitrengende liv i det siste.

Begrenset mengde pasta på tallerken og maks 1/3 er derfor noe jeg passer på. Og så liker vi retter fra Vektklubb – vis oppskrifter inneholder sunnere og magrere ingredienser og totalt sett mindre kalorier – pastarett eller ei.

Laksepasta fra VGs Vektklubb.no er midt i blinken for meg og gutta – de merker ikke at den er «kalorimoderert». Den hadde vi forleden..

Familiens vurdering: Pasta er populært. Laks er populært, heldigvis. Ingen av gutta merket av et var lettere gulost med kun 16 % fett eller at det ikke var fløte. Generelt ble det uvanlig stille rundt bordet og fort tomt. Det er et godt tegn. Ingen innvendinger fra barna er egentlig fjær i hatten til Vektklubb.no som eier oppskriften. Eplesideren bidrar trolig med en sødme som de jo liker…Frode blir alltid glad for pastamiddag dagen før et løp, og denne kom i grevens tid før han skulle løpe halvmaraton i Gøteborg.

Min vurdering: Jeg hadde foretrukket fullkornpasta, for å få mer fiber og næring (mineraler og vitaminer) i karboinntaket. Fiber gjør at blodsukkeret ikke stiger like fort, og gir litt økt metthetsfølelse og bedre fordøyelse. Retten har også et høyt fettinnhold og litt for lite grønnsaker etter mitt behov. Men ellers er den smakfull og god.

«Laksepasta»

Tilberedningstid: 30 min

Mengde: til 4 personer

Slik gjør du: 

  • Kok pastaen etter anvisning på pakken.
  • Lag sausen mens pastaen koker; kok opp creme fraiche og eplecider. Tilsett presset hvitløk og la sausen koke inn til den tykner litt.
  • Skjær fisken i terninger og la den trekke litt i den varme sausen.
  • Smak til med salt og pepper, og basilikum.
  • Bland sausen med den nykokte pastaen.
  • Dryss litt ost over.
  • Pynt med en dusk av fersk basilikum på toppen (sier nå jeg).

Meld deg inn i Vektklubb.no for å se ingredienslisten og få hele oppskriften.

Ernæringsinfo per porsjon fra Vektklubb.no: 

Kaloriinnhold: 515

Karbohydrater: 36 %

Proteiner: 24 %

Fett: 40 %

Bon apetitt!

Trine

Klem Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

BLI MEDLEM i Trines Treningsglede online styrketrening her

Les mer om opplegget HER! 

Sjekk ut andre kurs og treningsgrupper jeg har ved å klikke på denne linken! 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *