Har du god «kondis» egentlig?

Å kunne løpe opp trappen og spurte til bussen for å rekke den en dag du er sent ute er faktisk en god pekepinn for mange om hvordan det står til med kondisjonen. Og hvordan er det for deg å for eks løpe tre kilometer sammenhengende?

(Har du trent regelmessig i mange år og er godt trent er det selvsagt andre og mer krevende «tester» som forteller deg om hvordan formen din ligger an.)

Men, når du løper og flytter din egen kropp fremover  tre kilometer, kreves det at du har kondisjon eller utholdenhet. Kroppen din må evne å motstå trøtthet samt arbeide hardt over lengre tid.

Vanlig definisjon på «kondisjon/utholdenhet» er: Organismens evne til å arbeide med relativt høy intensitet over lengre tid.

Videre kan man forklare kondisjon ved at organismen klarer å skaffe nok energi til det arbeidet som skal utføres, for eksempel når man skal bestige et bratt fjell, løpe en trase, sykle en distanse, gjennomføre en aerobic-time, spille fotball med barna osv. Kroppens evne til å tilføre nok oksygen til de musklene som arbeider spiller en viktig rolle, og skiller oss kondisjonsmessig fra hverandre og fra oss selv fra tid til annen.

Den med best kondis har best oksygenopptak. Når du har best kondis har du bedre oksygenopptak enn ellers.

Så kan man forklare kondisjonsform som en skala fra svært dårlig til god kondis til svært god kondis, og alt midt i mellom, der vi alle befinner oss ett eller et annet sted – til enhver tid.

Vil du få bedre kondis?

Målet for mange er å bedre kondisen generelt. Men noen er spesifikt opptatt av å øke oksygenopptaket. Andre har lyst til å kunne løpe en distanse fortere. Eller nettopp møte hverdagslige krav bedre, som å gå opp trapper uten å puste seg ihjel, kunne løpe til bussen eller leke med barna.

Hvis man ønsker en forbedring, er det lurt å konkretisere hva forbedringen handler om for deg og teste nettopp dette. Da vet man hvor man starter, kan trene over en periode, teste igjen og se om forbedringen er et faktum.

Et viktig moment er også å ha et mål for kondisjonen som er motiverende for deg. Som gir den daglige treningen mening.

Lykke til!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *