Slik gikk jeg fra nyaktiv til regelmessig mosjonist i april

Ufrivillig fikk jeg tredd over hodet et opptreningsprosjekt fra «scratch» i en alder av 42 år. Men det er superspennende og jeg synes faktisk det er gøy, selv om formen er laber. For det å ha så stort forbedringspotensial gir jo gode muligheter for fremgang og opptur. På en annen måte enn når man er godt trent i utgangspunktet.

Jeg håper du liker at jeg deler prosessen måned for måned, da synes jeg det blir oversiktlig og mest mulig nyttig for andre.

I mars ble jeg endelig frisk og gikk fra null skritt om dagen til 10.000 skritt om dagen. Den oppbyggingen kan du lese om her!

Ettersom jeg har vedvart frisk (HALLELUJA!!!!!!) har jeg trappet videre forsiktig opp i april, og gått fra ny-aktiv med lengre og lengre turer å bli det jeg kaller en regelmessig mosjonist. Her i innlegget deler jeg prosessen.

APRIL

FRA NYAKTIV TIL REGELMESSIG MOSJONIST

Da jeg i slutten av mars hadde kommet opp i 10.000 skritt om dagen, etter en gradvis opptrapping av antall steg, var jeg klar for å etablere og sette vanen om å være aktiv på et anbefalt nivå HVER DAG. Sette av tid, gjøre det å være aktiv til en fast del av hverdagen igjen.

Uke 1 

Så jeg brukte første uken av april til vedlikehold av oppnåelsen i mars. La ut på ulike turer med skritteller og sørget for at uansett hvor jeg gikk, om det var gatelangs, på Bygdøy, i marka eller til og fra møter, barnehage eller annet, så ble det 10.000 skritt sånn cirkus mandag til søndag.

Uke 2

Etter en uke med såpass til prioritering av fysisk aktivitet, begynte hverdagen og kroppen å vende seg til en daglig aktiv livsstil og mer fysisk belastning igjen.. Nødvendige justeringer ble gjort. Og det begynte å bli tid for å varierer aktivitet samt øke lengden på noen av turene. Tanken var fremgang på turene og introduksjon av sykling. Jeg strakk meg mot 15.000 skritt på et par turer, og byttet ut noen turer med korte og lette sykkelturer hjemmefra.

Uke 3 

Med dette var jeg godt i gang med en fysisk aktiv hverdag og følte meg trygg på at vanene var i ferd med å sette seg. Påsken stod på trappene, jeg slapp alt av konkrete mål/planer og hadde ETT ønske for uken på fjellet; nemlig å gå på ski hver friske dag. Det gjorde jeg og mer til. Jeg fikk både familieturer og egne treningsturer (tilpasset formen) mange av dagene. Alt i alt, opprettholdt jeg aktivitetsnivået med en tredje aktivitet, og fikk både mosjonseffekt, frisk luft og variasjon.

Uke 4

Da jeg kom hjem, hadde jeg en uke igjen av april, som jeg har brukt til å klargjøre meg for å ta enda et forsiktig skritt videre. Uken gikk med til å understreke regelmessigheten i aktiviteten og samtidig forberede en måned med mer systematisk mosjon eller rettere sagt begynnende trening. Jeg kartla gåformen, tok tiden jeg bruker på ulike faste turer og planla konkrete økter som jeg ønsker å forbedre kondisjonsmessig i mai. I løpet av april ble jeg en regelmessig mosjonist som gjorde seg klar for å begynne og trene igjen.

♥♥♥

Når jeg er frisk i nesten to måneder går alt etter planen i to måneder også. Det gir en mestringsfølelse og positiv opplevelse som jeg virkelig trenger. I tillegg er to måneder ute og i gradvis mer aktivitet så ufattelig godt for kroppen. Og det gjør meg så glad.

Jeg elsker naturen og er takknemlig for å bære tilbake ❤️

God søndag!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *