Ha fokus på helsen i påsken

Om du av helsemessige årsaker skal ned i vekt, eller av andre grunner passer vekten, eller bare ønsker å leve sunt, så er det lurt å ha et bestemt fokus på helsen din – også i påskeferien.

Å legge på seg vet de fleste av oss at er lettere enn å gå ned i vekt, så hvis du sklir ut fra dine daglige vaner 10-11 dager i strekk, er det fort gjort at du må bøte på påskeferien etterpå.

Med mindre du kompenserer med nok økt fysisk aktivitet. Men husk at kostholdet bidrar mye raskere med kalorier inn enn bevegelse gjør med kalorier ut.

For eksempel så tar tar et halvt minutt å spise et marsipanegg og en halvtime å forbrenne marsipanbrødet.

Det beste helsefokuset etter min mening er å være aktiv hver dag og ta moderate valg i mat- og drikkeveien. Og så er det greit å huske på at jo mer du skeier ut, jo mer må du bevege deg hvis du skal unngå vektoppgang.

Seks nyttige påminnelser før en påske med fokus på helse:

  1. Ha en liten plan dagen i forveien for når du skal få din mosjon/trening neste dag.
  2. Spis sunn og god frokost og følg opp med jevn måltidsrytmen utover dagen.
  3. Velg vann som tørstedrikk, og nyt et glass med noe godt i ny og ne med god samvittighet.
  4. Lag magre og smaksrike retter til hele familien, velg kylling eller fisk heller enn rødt kjøtt.
  5. Tenk spesielt på moderasjon når du forskyner deg av sauser, dessert, kaker, snakcs, alkohol osv.
  6. Vær raus med fruktfatene og fyll på med grønnsaker.

God påske!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *