Slik gikk jeg fra 0-10.000 skritt om dagen i mars

Fra å trene jojo ufrivillig over flere år, deretter være svært lite fysisk aktiv i oktober, november og desember 2018, og videre helt inaktiv i januar og februar i år, gikk jeg fra null aktivitet til 10.000 skritt om dagen – i mars.

Å komme så godt i gang fort, gikk nesten ubemerket!

Jeg skal dele det enkle trikset her, for deg som – uansett årsak – er helt inaktiv i dag og som trenger en motiverende måte å komme i gang på.

Helt fra scratch, fra sofaen eller sengen, som også var mitt utgangspunkt 1.mars. Jeg var da blitt helt INAKTIV, og hadde ligget utrolig mye.

Det betød null tur-, trenings- og aktivitetsvaner, og selvfølgelig at formen var veldig svekket.

Å begynne og bevege seg virket veldig tungt. Og veien frem til treningsgjenge så lang ut.

Motivasjonen til å tusle målløst og effektløst omkring de neste månedene var svak. Men da jeg fant et konkret, lystbetont og realistisk delmål for den nærmeste måneden, og en strukturert plan for å komme dit, våknet lysten til å bevege seg og tenke langsiktig med hvert skritt.

Den første anstrengelsen jeg orket da jeg omsider begynte å bli frisk for 30 dager siden, var en rusletur rundt nærmeste kvartal. 700 meter!

Da jeg innså at jeg kunne og måtte starte på et så lavt nivå, verken mer eller mindre, økte motivasjonen.

Mitt første delmål for aktivitet var 10.000 skritt om dagen. Det virket langt frem, og all aktivitet føltes tungt. Men jeg gikk strategisk til verks, trappet opp gradvis, og fant ut at en måned som horisont for måker var realistisk. Hvis jeg holdt meg frisk!

Økte kun 500 skritt om dagen

700 skritt dag 1 og 10.000 skritt dag 31 betød en økning på ca 500 skritt i snitt hver dag. Det er ikke mye forskjell fra dag til dag, men utgjør nok på en måned og får meg opp på et anbefalt helsemessig altivitetsnivå. Dit jeg må sikte først!

Jeg lastet ned en skrittteller-app og gikk i gang. Litt lenger dag for dag. Nye turer. Endelig uteliv. Frisk luft.

For en snedig måte å komme i gang fra scratch. Jeg har sneket vanene og skrittene inn. Alt har bare føltes bra, og økning har vært så naturlig. Planen har jeg fulgt til punkt og prikke.

Nå er jeg i full gang med helsebringende aktivitet, som er det viktigste først nå. Men det smarteste av alt. Jeg har innarbeidet DAGLIGE vaner, kun på en måned. Uten å føle at det å rydde tiden har vært er problem. Det er et fantastisk utgangspunkt for veien videre.

Dag 1 virket det som en stor overgang å skulle bruke tid på mosjon og 10.000 skritt hver dag. En måned etterpå ER det implementert i hverdagen igjen.

ANBEFALES alle inaktive! Kom i gang – lett!

I dag skal jeg gå min første tur på 10.000 skritt, og er med det i mål med første delmål. HURRA! Det er håp for oss alle 😊

God søndag!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *