Du må ikke trene styrke for å bli sterkere

Foto: Anette Sæther for Vektklubb

«Styrketrening er fysisk trening med det formål å utvikle en muskel eller muskelgruppens evne til å utvikle kraft. Styrketrening utføres oftest med en form for ytre belastning. Dette kan være en vektstang, en håndvekter/hantel (manual), eller et spesielt apparat eller maskin, men egen kropp som belastning kan også være godt egnet til styrketrening.» Wikipedia

Det er flere ting jeg ønsker å si om dette.

Er formålet med treningen hovedsakelig å trene seg sterkere og/eller øke muskelmassen så er klassisk styrketrening og styrkeøvelser et godt og nødvendig valg av metode. Kjedelig eller ei.

Men er målet å komme i gang med anbefalt fysisk aktivitet, bedre formen og ta vare på kroppen og helsen generelt, så er det flere veier å gå.

Er lysten på å stå i et styrkerom og løfte vekter med eks antall repetisjoner, i tillegg er laber, og du forblir passiv bare ved tanken, så anbefaler jeg å tenke utenfor styrke-boksen.

I stedet for å trene klassiske styrkeformer, kan du finne frem til lystbetont trening som også har muskelstyrkende effekt. Økt styrke kan være en fin «bivirkning» av ulike aktiviteter. Som for eksempel skikjøring, klatring, ashstangayoga, pilates, svømming, magedans, kick-boksing osv…for å nevne noe.

Og husk at all aktivitet teller alltid!

Aktivitetene jeg nevner over øker slett ikke maksstyrken, men det er vel ikke det du trenger kanskje? Og det er poenget! Alle må ikke løfte vekter selv om det er effektivt.

Fokuser på den siste setningen; Egen kropp som belastning kan også være godt egnet som styrketrening.

Og i veldig mange aktiviteter bruker man jo kun egen kropp og slik blir man noe sterkere.

Det viktige for en del er å bruke kroppen allsidig, være sterk nok for hverdagens krav og kanskje føle seg sterk og sprek. I så fall kan du spinne videre på tankene mine i dette innlegget og begynne med den aktiviteten som frister mest! BRUK KROPPEN.

Liker du ren styrketrening, som jeg gjør etter å  ha lært meg å like det, er jo det topp og fortsatt det mest effektive mht målet om økt styrke i hele kroppen eller spesifikke muskelgrupper. Samt for å øke muskelmassen og dermed døgnforbrenningen.

Nå håper jeg noen ble lettet og drar på fristende trening!

God tirsdag ❤️

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *