De beste kostholdsprinsippene ved vektreduksjon

codlingweb-3511

For en som skal ned i vekt hagler rådene i disse dager. Kick-start-metoder, lavkarbo-dietter, lavkalorikurer, suppe-dietter, knekkebrød-kurer osv osv.

Jeg er ikke ernæringsfysiolog eller kostveileder, ei heller en som har lett for å gå ned i vekt. Men likevel, siden jeg har jobbet 9 år i VGs suksessfulle vektreduksjonstjeneste Vektklubb.no, og naturlig nok som helsejournalist har vært oppdatert på feltet helse og vektreduksjon i mange år, synes jeg det er på sin plass å dele det jeg erfarer er de mest fornuftige kostholdsrådene for folk flest som ønsker varig vektreduksjon.

Vær obs på at ikke slike generelle råd nødvendigvis passer eller er «godt nok» for deg i alle faser i livet! Kanskje har du behov for mer individuell veiledning. Jeg er den første til å forstå behovet for det nå som jeg selv har hatt helseproblemer og en kropp i ulage og som ikke for tiden responderer på grep ut i fra generelle råd som vanligvis fungerer…

GENERELLE OG GODE KOSTHOLDSPRINSIPPER NÅR MAN SKAL NED I VEKT:

  • Spis all slags mat.

Filosofien å spise alt men ikke alltid er en filosofien jeg  mener er liv laga. Et variert og sunt kosthold, i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger, uten «ja» og «nei» mat er både familievennlig og fleksibelt, og dermed gjennomførbart for de fleste. Ikke minst er det enkelt å ta med videre etter endt vektreduksjon, noe som øker sjansen for å beholde den nye, lavere vekten.

Helsedirektoratets og Vektklubb.nos anbefaling om fordeling av næringsstoffer (50-60 % karbohydrater, 10-20 % proteiner og 25-35 % fett) er viktig i forhold til å sikre inntak av de næringsstoffene kroppen trenger, og det danner grunnlaget for å få til et sunt kosthold.

  • Spis regelmessig, gjerne hver tredje-fjerde time.

For eksempel frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Siste store måltid senest kl 20.

  • Gå ned i et passelig tempo.

Et tempoet som både hodet og kroppen klarer og henge med på øker sjansen for at du klarer å holde vekten nede når du har nådd mål. Et vektreduksjonstempo på 0,5-1 kilo i uken er et passelig tempo og er ikke minst medisinsk forsvarlig. Å gå ned for eksempel 10 kilo på 3 måneder og bli der, er et stort helsemessig løft og ikke minst attraktivt for mange.

  • Før dagbok en periode.

Det å notere alt man spiser og drikker for en periode kan være veldig bevisstgjørende og hjelpe en til klare å begrense mengdene og lykkes med å gjennomføre det kostholdet man setter seg for mål. Etter hvert som man blir bedre kjent med egne vaner, hva mat/drikke inneholder og hvilket nivå man må ligge på for å få negativ energibalanse, er det ikke like viktig å føre notater. Men jeg vet at mange medlemmer i Vektklubb.no som lyktes innså at ting skled fort ut når de sluttet og bruke dagboken, og at det hjalp mye å fortsette å føre notater til målvekten var nådd.

  • Bruk trening som hjelp.

For å gå ned i vekt med et variert kosthold må man kort fortalt begrense mengdene. Negativ energibalanse er avgjørende for at vekten skal gå ned, uavhengig av hva slags næringsstoffer du får i deg. Negativ energibalanse vil si at energiinntaket via mat er lavere enn energiforbruket gjennom aktivitet – over tid. Dette betyr videre at du kan gå ned i vekt 1) enten ved å redusere energiinntaket, 2) eller ved å øke energiforbruket, 3) eller ved å gjøre begge deler.

Du kan altså gå ned i vekt bare ved å spise sunnere/mindre, men det går fortere og oppleves ofte enklere om du samtidig trener. Og styrketrening bidrar mest effektivt til å øke døgnforbrenningen din. Jeg mener selvsagt at en kombinasjon av kostholdstiltk og trening er det beste, fordi jeg anbefaler alle å trene på grunn av de mangfoldige gevinstene på helsen – psykisk og fysisk.

Les også: Te-drikking drar med seg sunnere og magrere vaner

TEST «ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON» med meg GRATIS NÅ – klikke her for å MELDE DEG PÅ:

♥♥♥

Håper du fikk noe ute av dette?

Fortsatt god start på året!

Hilsen Trine 🙂

Følg meg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *