Effektiv styrkestart for en nybegynner – 8 tips

Det er aldri for sent å begynne med styrketrening! Og progresjon er alltid mulig, for den som ønsker videre fremgang.

Driver du med styrketrening over tid former kroppen seg, du blir bedre rustet for hverdagens krav, vekten holder seg lettere stabil og du får en flott holdning. Og dette er bare noen av de mange gevinstene og helsefordelene ved regelmessig og tung nok styrketrening over tid.

Test online styrketrening GRATIS med meg nå, klikk på bildet for påmelding! #egenreklame

Men når du skal begynne, er utrent og ikke er så godt inne i styrketrening, handler det ikke ennå om resultater, avanserte øvelser og tunge løft. Tvert i mot handler det om å komme i gang med gode baseøvelser, med lettere vekter og fokus på utførelse. Du skal bli kjent med teknikk, øvelser og utstyr. Du skal få øvd deg med mange repetisjoner.

Først når dette er på plass og litt under huden kan du begynne å tenke mer på det som er avgjørende faktorer og metoder for effekt og fremgang i form av muskelvekst og økt styrke.

Jeg har samlet 8 nybegynnertips til deg som skal i gang eller ta opp styrketrening.

Slik trener du styrke som nybegynner:

  1. Ha 6-10 baseøvelser for store muskelgrupper (som benpress, nedtrekk, roing osv) på programmet.
  2. Gjør 10-15 repetisjoner (eller så mange at du kjenner utmattelse i musklene du bruker) i en serie.
  3. Gjenta 3 serier totalt, med cirka ett minutts pause mellom.
  4. Ha en til tre økter per uke. Helst minimum to, men er det tungt å komme i gang går du steg for steg.
  5. På treningssenter kan du starte med øvelser i apparater, eventuelt kan du kombinere med frivektsøvelser hvis du får veiledning i starten.
  6. På programmet bør du ha øvelser for bryst, rygg, lår, rumpe, legger, mage, armer og skuldre.
  7. Uansett hvilke øvelser – fokusere på teknikken den første tiden, fremfor å løfte tyngst mulig.
  8. Når du er blitt trygg på øvelsene kan du fokusere mer på å øke belastningen.

Riktig trening gir mestring, mersmak, forebygger skader og gir deg grunnlag for å ta i hardere og trene deg sterkere. Kort oppsummert, start forsiktig og så kan du øke på etter hvert.

Lykke til med styrketreningen!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *