Tips til sunne rutiner resten av julen

Jobber du mot et mål knyttet til livsstilen så har du neppe lyst til å spore helt av i flere juledager enn nødvendig og komme veldig bakpå.

Selv om julen er tiden for kos og oppladning kan det gi deg mye tilbake om du bestemmer deg for noen rutiner som gjelder i ferien, og at nok er nok på et tidspunkt. Det er fordi målet ditt er viktig for deg og at overdrivelser vil ødelegge for deg.

Del gjerne målet med de du er sammen med om det gjør det lettere for deg.

Her er noen tips til sunne og ferie-vennlige rutiner:

– Beholdt faste måltider, så du opprettholder jevnt blodsukker, unngår å bli fort sulten og ender med overspising av uplanlagt mat.

– Ha en flaske med vann rundt deg hele tiden og drikk jevnt og trutt.

– Ta planken eller en annen øvelse før dusjen. 2-3 serier av 45 sekunder. Tar deg 4 minutter!

– Lag sunn og fristende matpakke til å ha med på tur, bilturer og vit hva du får.

– Sett av 30-60 minutter til fysisk aktivitet hver dag. Du har fortsatt mange timer til avslapning.

– Strekk litt på bryst, nakke og skuldre til nyhetene.

– Del opp appelsiner i båter, putt i boks og i sekken og vær den som deler ut sunn frukt på tur. Du skal se det glir ned.

– Ha oppskåret frukt og grønt på bordet til frokost og lunsj – lav terskel for alle.

– Nyt julegodt i små doser, og ikke la hver juledag være lørdag.

– Tenk stor andel grønnsaker til middag når du handler og lager maten. I hvert fall så det er mulig å ta en stor porsjon om man vil.

– Bestem på forhånd hva du vil spise av søtsaker og salt snacks resten av ferien og hold deg til det. Vær realistisk!

– Si til de du ferierer med at du går en rask kveldstur før sofaen inntas annen hver kveld. De andre kveldene tar du sit-ups eller push-ups. Og at de er hjertelig velkommen til å være med. Uansett forplikter det deg!

– Sett alltid frem sunne snacks-alternativer til det søte og fetende.

-Drikk moderate mengder alkohol og dropp juice samt sukkerholdig brus og saft. Velg te!

Alt hjelper!

God romjul ❤️

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *