Luke 4 Therese viser deg «PULSERING»

Hvordan går det med deg og øvelsene? Jeg bygger stadig på, begynner med «God morgen» hver dag og tar alle lukene vi har åpnet fortløpende. Det kjennes så utrolig bra og jeg bare gleder meg til fortsettelsen. Kroppen trenger at det begynner mykt med pust og rolig tøyning av ledd etter ledd, og så blir det spennende hvordan det blir i utviklingen hvor det også blir mer utfordringer.

I dagens luke i julekalenderen viser Therese deg hvordan du gjør «Pulsering», en puste- og bevegelighetsøvelse som Therese fortsetter morgenritualet sitt med etter at hun har gjort disse øvelsene:

Luke 1: «God morgen»

Luke 2: «Se hele perspektivet»

Luke 3: «Vingespenn»

Sjekk Thereses Facebook-side HER for tips til refleksjoner du kan gjøre deg i forbindelse med øvelsen i luke 4!

Alle øvelsene/lukene kan gjøres alene en og en og tar da kun noen minutter. Men jeg anbefaler virkelig at du bygger lukene på hverandre og gjentar alle lukene du har åpnet hver dag, slik at ritualet blir lengre og lengre for hver dag frem mot jul. Det tar ikke så lang tid og til slutt – på julaften – kan du hele. Ta med deg Thereses rituale videre i din hverdag! 

Følg med på julekalenderen hver dag helt frem til jul og lær nye bevegelser og refleksjonsoppgaver!

Alt du trenger er flatt underlag og god utførelse – det siste lærer du av Therese her. Ønsker du ekstra belastning kan du benytte utstyr som strikk, manualer og wristband. Se på bildene og les veiledningen! Og ikke minst – gå til Instagram for å se Therese gjøre hele bevegelsen på VIDEO: @trinestreningsglede #thereseogtrinesjulekalender2018

EFFEKTEN AV DAGENS ØVELSE: 

Du tøyer musklene i bryst, rundt skuldre og mellom skulderbladene. Du løser opp og øker bevegeligheten og blodsirkulasjonen i skulderleddet og øvre del av overkroppen. Den aktive pustingen kan hjelpe deg til å forlenge og forstørre bevegelsen, øke pulsen og få mye frisk oksygen inn i lungene og kroppen.

Slik gjør du «Pulsering»:

Stå oppreist med en god holdning.

Press brystet frem, trekk bøyde armer bakover og kjenn at skulderbladene trekker seg godt sammen bak.

Albuene peker rett bakover parallelt, ender bak kroppen og hendene er åpne og omtrent ved hoftekammen.

Fortsett å før armene bakover mens du strekker albuene helt ut bak kroppen.

Samtidig med armbevegelsene puster du INN, løfter du brystet og lar bryst og ansikt peke opp mot taket.

Pust så UT i det du lar armene bevege seg rolig frem i ca brysthøyde. Åpne opp skulderbladene med krummet rygg og la hodet/blikket vende ned mot gulvet.

Gjenta bevegelsen 8 ganger (4 frem og 4 bak)

Viktig å tenke på:

  • Hold senter og nedre del av ryggen i ro gjennom bevegelsen. Bevegelsen skjer fra livet og opp.
  • Strekk armene langt frem og langt bak, slik at skulderbladene åpnes og lukkes.
  • La strekken og bevegelsen skje helt ut i fingertuppene.

Husk at du kan se alle øvelsene på video på Instagram: @trinestreningsglede!

God trening!

Klem Therese & Trine

Therese har bakgrunn som profesjonell danser og er utdannet som elitetrener og coach/mentaltrener. Hun brenner for å bevege mennesker gjennom å tilføre verdi og entusiasme.

I januar starter hun online-kurset «De magiske 12» som du kan lese om her! 

Følg gjerne Therese Cleve-Stiansen på Facebook og Instagram; @thereseclevestiansen

og Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

I januar starter hun online-kurset «xxxxxx» Jeg kommer med link så fort jeg får dette. 

 

3 kommentarer

  1. Magisk start på dagen med fineste kalenderen evner , tusen takk til dere to

    1. Trines Treningsglede

      Så koselig å høre, jeg skal bringe det videre til Therese 🙂 Ha en fin dag videre! Klem Trine

  2. Gledes til fortsettelsen

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *