7 spørsmål og svar om julekalenderen

Her er Therese midt inne i en av julekalenderens luker, sant og si i en øvelse som Trine har en laaang vei å gå med. Det gledes til å jobbe med denne og de andre øvelsene, dette kjenner jeg at jeg trenger!!!

I morgen er vi offisielt i gang med den fine ventetiden og endelig i gang med julekalenderen. Er du spent på hva som skjuler seg bak lukene?

Uten å si for mye kan jeg røpe at lukene byr på enkle, korte men også utfordrende øvelser. Hvis jeg skal gjette så vil du samtidig oppleve mye bevegelsesglede og egenomsorg i ventetiden. Det er i hvert fall et ønske Therese og jeg har for deg ♥

Uansett om det er pusting, bevegelighet eller styrke du har størst potensial inne så tror jeg du vil forbedre deg. En luke tar ikke særlig mange minuttene å gjennomføre men det kreves at du gjør det ordentlig! Og selv om tar hele ritualet (som blir lengre og lengre for hver luke) hver dag – så tar det ikke lengre tid enn en vanlig treningsøkt!

Du måå bli med – når jeg trenger det så kanskje du gjør det og? Therese opplever stor verdi i ritualet.

Jeg har selvfølgelig selv testet hele kalenderen og alle øvelsene Therese viser oss, og deler litt svar på noen spørsmål ut fra min opplevelse. Les gjennom og vær litt forberedt på morgendagen:

Får man treningseffekt av julekalenderen?

Ved å åpne og leve ut lukene i julekalenderen lærer du deg 24 (nye) øvelser inne pust, balanse og styrke, anbefalt av proffdanser og trener Therese Cleve-Stiansen, som du kan ta med deg videre. Og daglig vil du få velgjørende bevegelighets- og muskelstyrkende bevegelse og en god måte å vekke opp kroppen på. Etter å ha testet hele ritualet en gang ser jeg mye progresjonsmuligheter ved gjennomføring over tid, både med hensyn til balanse, mobilitet og styrke.

Hvem passer øvelsene for? 

Øvelsene passer for alle og treningen med Thereses egne vri gir fin variasjon til all annen trening Du gjør så mange repetisjoner du klarer opp til maks anbefaling og fokuserer på utførelse og Thereses veiledning. For den som trenger mer utfordring vil det i mange av lukene gis tyngre alternativer. Mange av øvelsene kan i utgangspunktet virke enkle og lette. Men trolig har mange mye å strekke seg etter. Øvelsene krever innlevelse, at man forlenger bevegelsene og litt av alt på en gang; styrke, balanse, rotasjon og forlengelse i hver bevegelse.

Hva slags utstyr trenger man?

Du må ikke ha noe utstyr for å bli med på øvelsene, men ønsker du tyngre øvelse kan du benytte utstyr som wristbands på håndledd og ankler, manualer og strikk. I en av øvelsene kan det være trygt med en pute, hi hi. Ellers kan en matte være kjekt.

Når skal man gjøre øvelsene?

Lukene i julekalenderen er åpne etter klokken 05.00 om morgenen. Therese har vekkeklokken på 05.45 for å få gjort hele sitt morgenritualet før hverdagskravene begynner. Hun er ofte veldig trøtt når klokken ringer med vet hvor «sykt god start på dagen» det gir og kommer seg opp. Det viktige er å gjøre dagens luke eller dagens og alle tidligere luker før dagen begynner. Men får du ikke trent på morgenen så er det bedre enn ingen ting å gjøre det senere, så klart.

Hvordan skiller Thereses treningsrituale seg fra andre treningsformer?

Thereses morgenrituale omfavner kropp og sinn som et «hele» og gir deg på en måte alt du trenger før dagen begynner. Du blir bevisst en god pust, får tenke viktige tanker og kan ta med deg en avspent og god holdning inn i den nye dagen, samtidig som du kan kjenne på og være fornøyd med at du har gitt kroppen muskelstyrkende aktivitet som den også trenger jevnt og trutt. Du blir både «klar» og «ferdig» på en gang.

Hvordan er Therese som trener?

Jeg fronter Therese Cleve-Stiansen på min blogg i hele desember fordi hun er utrolig profesjonell, dyktig og erfaren på pretasjonsutvikling og derfor vil komme til å inspirere oss. Dessuten er hun et varmt og behagelig vesen – noe som skinner gjennom bildene – som jeg selvfølgelig gjerne vil at skal spre treningsglede i mine kanaler. Som coach gir hun deg plass til å fokusere på deg og det du vil endre på og forbedre. I tillegg lever hun selv det hun predikerer og er en stor og troverdig inspirasjon.

Hvorfor akkurat disse øvelsene i advent?

Øvelsene er noe Therese gjør og anbefaler alltid, men i en ekstra hektisk tid som førjulstiden er for de fleste, så trenger vi kanskje enda mer å ta vare på kroppen, tankene og den gode følelsen. Og forsøke å unngå stress. Disse øvelsene vil mange trolig føle at de både trenger og fortjener. Og det er jo akkurat det vil vil gi deg i adventstiden – en ventetid som er styrkende og balsam for kropp og sjel. Din kropp og sjel!

Gjør deg klar – i morgen smeller det!

Trine

2 kommentarer

  1. Dette høres spennende ut. Er klar for å prøve i morgen tidlig!

    1. Trines Treningsglede

      Så gøy! Det blir en myk og forhåpentlig fin start 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *