3 øvelser for godt utbytte av skisesongen

Fysioterapeutene ved Senterklinikken i Sandvika anbefaler oss å trene balanse, mobilitet og styrke av kjernemuskulatur for å få en optimal skisesong. Og det er ikke noe å vente på folkens. Selv om det ikke ligger mye snø rundt deg, så kan det være skiløyper på kunstsnø i nærheten av deg likevel? Du kan enkelt sjekke det og holde deg oppdatert på skimulighetene på Skiforeningens føremeldinger her 

Her får du tre enkle øvelser av Senterklinikken som du kan begynne med allerede i dag! De anbefaler at du gjør øvelsene tre ganger per uke for optimal effekt.

Lykke til! 🙂

BALANSEØVELSE

Du trener: bedrer balansen som du får nytte av i skigangen

Slik gjør du øvelsen:

Stå på ett ben og gå vekselvis opp og ned på tå og hel i ca 30 sekunder.

Bytt ben og gjenta så det blir 3 runder per ben.

Progresjon:

Bevege deg sidelengs bortover på en fot, frem og tilbake.

MOBILITETSØVELSE

Du trener: tøyer hofteleddsbøyer og øker bevegeligheten i skisteget.

Slik gjør du øvelsen:

Stå først i et utfallsteg som på bildet over, med høyre ben bøyd frem og tøy venstre hofteleddsbøyer.

Legg hånden bak nakken.

Holde deg nede, vri så kroppen og tærne så knær og overkropp peker samme vei, og behold bøyd høyre ben.

Du skal nå kjenne at det tøyer på innside lår.

Gjenta hele øvelsen 10 ganer (uten å gå opp) før du går opp og tar en pause og bytter ben.

Alt skjer i rolig tempo.

Gjenta så du gjør 3 runder på hvert ben.

STYRKEØVELSE:

Du trener: dynamisk styrke og kjernestyrke.

Slik gjør du det:

Stå med vekt på underarmer og tær.

Ha et håndkle under underarmene, så du sklir lettere.

Krabbe/kryp fremover langs gulvet i 20 sekunder mens du holder en stabil kjerne (mage/rygg).

Kom tilbake til start i pausen og gjenta så det blir tre runder totalt.

♥♥♥♥♥

Lykke til!

Hilse Trine & Senterklinikken

Opplyser om at Trines Treningsglede og Senterklinikken har et kommersielt samarbeid 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *