Dette MÅ til under styrkeøkten

For deg som er frisk, raskopplagt og uthvilt og som ikke er nybegynner på styrke, gravid, nybakt mamma, nyoperert i magen osv, så er det en ting som er viktig at du sørger for under styrkeøkten hvis du skal få god effekt og fremgang på styrke.

Og det gjelder…

  1. …uansett om du bruker utstyr eller ikke.
  2. …uansett hvilket utstyr du eventuelt bruker.
  3. …enten du gjør tunge, moderate eller lette styrkeøvelser.
  4. …enten du gjør få, middels eller mange repetisjoner.
  5. …ente du løfter stang, håndvekter, kettlebells eller din egen kropp.
  6. …enten du bruker strikk, ball, wristbands, rulle, raggsokker, sklimatter eller annet.

Les videre under bildet…

Du må TRENE TIL UTMATTELSE!

Jo tyngre motstand og vekter du trener med, jo færre repetisjoner trengs.

Og vise versa, jo lettere, jo flere…

Hva betyr trening til utmattelse?

Det er enkelt, du skal ikke klare flere repetisjoner – med god teknikk – vel og merke. Når du ikke orker en eneste til med god utførelse, er muskelen utmattet og trenger pause. Først da er du ferdig. Det er ikke veldig behagelig akkurat da, men så verdt det.

Mange tar flere repetisjoner enn de bør, og har ikke god nok utførelse på de siste. Repetisjoner uten optimal teknikk er ikke verdt, både fordi det gir risiko for skader og fordi du sannsynligvis ikke trener den muskelen du har ment å trene, men tar i bruk flere andre muskler for å klare bevegelsen.

Så tenkt på det neste gang, klarer du kanskje eeeeen til??? Prøv, kanskje du blir overrasket over at det bor enda litt mer krefter i deg og at du har potensiale for å benytte dine styrkeøkter og tiden du legger ned i trening enda litt bedre. Kanskje er det den siste lille «utmattelsen» du trenger for å få videre fremgang?

Masse lykke til med å trene og utvikle deg videre 🙂

Klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *