5 mølleøkter som får deg i form inne i vinterhalvåret

Har du lyst og muligheten til å løpe inne på mølle i vinterhalvåret? Det er behagelig i kulda og gir supergod kondisjonstrening. Det er bare å begynne nå.

I kveld gir jeg deg noen viktige tips til god mølletrening og fem ulike mølleprogram du kan veksle mellom gjennom vinteren.

Men husk å komme deg ut innimellom og da 😉

5 gode tips på mølla:

  1. Still inn tredemøllen med en grad/stigning på 0.5 – 1.5 prosent. Det gir bedre løpeteknikk, skånsomhet og effektivitet. Med litt «bratthet» på mølla likner løpesteget mer på løpingen ute.
  2. Ta deg tid til tilvenning. Har du ikke løpt på mølle før eller på lenge bør du starte med korte økter og trappe opp gradvis. Veksle gjerne mellom gåing og jogging, og trapp gradvis opp løping.
  3. Løp ute innimellom for å vedlikeholde muskelkontakt som ved vanlig løping samt for å opprettholde naturlig løpebevegelse der du har fremdrift, bruker kraft og balanse og får stimuli fra naturen/omgivelsene.
  4. Varier øktene. Trening på mølle blir fort ensformige og dermed kjedelig og lite formoppbyggende dersom du ikke har en plan når du trykker på start. Følg derfor gjerne din egen eller min plan. Du får tips til 5 økter her, bygget opp etter 5 ulike intervall/kondisjonsmetoder.

Ta en titt på de ulike øktene og se hvilken som føles riktigst å begynne med for deg, og sjongler mellom de alle gjennom vinteren. Da sikrer du deg variert, morsom og effektiv kondisjonstrening inne – og har ubegrenset med mulighet for stadig tøffere økter ettersom formen kommer seg, ved å regulere hastighet og bratthet på mølla. Motiverende!

5 ulike kondisøkter på mølle:

Langintervall

Kortintervall

Progressiv langtur

Pyramide-intervaller

Tempo-intervaller

♥♥♥♥♥

Masse lykke til!

Hører gjerne fra deg om du ble gira 🙂

God kveld!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *